Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

Twee op de vijf Nederlanders shoppen meer online tijdens corona

Ipsos-onderzoek in 28 landen laat zien hoe het wereldwijde koopgedrag van mensen is veranderd tijdens de coronacrisis. Elk land reageert anders op de pandemie, maar iedereen heeft te maken met restricties. Maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit? Kopen we echt meer lokaal en online? Wereldwijd zijn 6 op de 10 mensen (63%) minder...
Best practices | 27 januari 2021
27 januari 2021

6 CX-trends in 2021

Digitale transformatie heeft niet alleen onze technologie veranderd, maar ook de hele manier waarop we zaken doen. Veranderend consumentengedrag en -verwachtingen hebben CX-deskundigen ertoe aangezet om verder te gaan dan omnichannel en echt te differentiëren en te concurreren op klantervaring. Want in een wereld die wordt gedomineerd door verandering, willen bedrijven de klanten behouden die...
Onderzoek | 21 januari 2021
21 januari 2021

Jongeren vol goede voornemens het nieuwe jaar in

Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken; de start van het nieuwe jaar is altijd hét moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Na uitgebreide kerstdiners en schalen vol oliebollen zijn vooral jongeren gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators. In de...
Onderzoek | 11 januari 2021
11 januari 2021

Helft Nederlanders neemt voedingssupplementen

Een groot deel van Nederland (44%) gebruikt voedingssupplementen. Daarnaast volgt 22% een dieet. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor van Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Voedingssupplementen zijn voor veel consumenten een aanvulling op hun dagelijkse voeding. Vrouwen nemen vaker voedingssupplementen (54%) dan mannen (34%). Van de mensen die zegt voedingssupplementen te gebruiken doet 42% dit...
Onderzoek | 11 januari 2021
11 januari 2021

We keken meer TV in 2020

De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders. Dat is vier minuten meer dan in 2019. Dat blijkt uit het jaarpersbericht van de Stichting Kijkonderzoek. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit...
Onderzoek | 06 januari 2021
06 januari 2021

2020 was slecht, maar 2021 …

Het jaar 2020 wordt gezien als een van de slechtste sinds tijden. Dit blijkt uit het laatste Ipsos Global Advisor-onderzoek in 31 landen. Maar wat zal 2021 ons brengen? Volgens het onderzoek maken we onze grote zorgen over de gevolgen van Covid-19 voor de lange termijn, op zowel familie-, wereld-, als economisch niveau. Daarnaast is...
Onderzoek | 05 januari 2021
05 januari 2021

Stella en Gazelle dominant in groeiende e-bike-markt

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat de afgelopen 12 maanden meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder. De verwachting is dat de e-bike-markt in 2021 verder groeit. Uit onderzoek van Multiscope komen Gazelle en Stella als favoriete merken naar voren. Opvallend is dat de Nederlandse consument...
Onderzoek | 01 december 2020
01 december 2020

Sint bezoekt half Nederland

Bijna de helft van de Nederlanders gaat Sinterklaas vieren. Binnen de richtlijnen en liefst zo ‘normaal’ mogelijk. Dat is goed nieuws voor de retailsector, vooral die in levensmiddelen, cadeaus, puzzels en spellen. Opvallend is dat de verwachte drukte niet alleen online zal zijn. Uit de Monitor Consumentengedrag van Validators blijkt dat ook de winkels en...
Best practices | 01 december 2020
01 december 2020

Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 2)

In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. In deel 1 bespraken ze de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen)....
Bureaus | 01 december 2020
01 december 2020

MarketResponse en Motivaction opnieuw onderzoekspartners Rijksoverheid

Ook de komende jaren verzorgen MarketResponse en Motivaction kwantitatief communicatieonderzoek voor de Rijksoverheid. MarketResponse is al sinds 2013 onderzoekspartner voor het Rijk en voor Motivaction is het de vierde keer. In de praktijk betekent dit dat de bureaus binnen het raamcontract alle communicatieonderzoeken voor ministeries en uitvoeringsorganisaties uitvoeren. MarketResponse heeft in het recente verleden onder...
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Op naar de Black Friday-gekte!

Markteffect deed in samenwerking met Only for Men onderzoek naar Black Friday (27-11) en andere speciale dagen. Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend was met deze dag, is dat dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds bekender. Het overgrote deel van degenen die bekend zijn met Black...
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Rol smartphone groter dan ooit

Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders blijkt dat bijna driekwart van hen de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer...

Ook de laatste bytes ontvangen?