Onderzoek | 08 oktober 2020
Bewuster online bestelgedrag
Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Slechts 12% zegt dit niet te willen doen. 15% van de consumenten is bereid om te betalen voor een bezorging met...
Onderzoek | 06 oktober 2020
Corona stimuleert lezen
Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Bureaus | 29 september 2020
InSites lanceert Culture + Trends
InSites Consulting kondigt de lancering aan van Culture + Trends, een trendanalyse-service die bedrijven wil helpen nog beter het ‘waarom’ achter consumentengedrag te doorgronden. Culture + Trends, oorspronkelijk ontwikkeld door Kelly McKnight van Join the Dots (overgenomen door InSites Consulting in juli 2019), combineert trendanalyse met de input van het eigen Illume Network. ‘Culture +...
Onderzoek | 22 september 2020
Half miljoen privé-leaseauto’s in 2021
Ongeveer één op de vier consumenten die komend jaar een auto aanschaffen, gaat ‘m leasen (22%). Maar liefst de helft hiervan gaat gebruik maken van privé-lease. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders. Veruit het merendeel van de auto’s in Nederland is nog steeds in eigen...
Onderzoek | 22 september 2020
De kracht van magazines en dagbladen
Een nieuw grootschalig onderzoek onder lezers van magazines en dagbladen levert actuele cijfers op over het gebruik en de beleving van deze mediumtypen. Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. Vier van de vijf lezers beleven hun favoriete magazine als een ontspannen moment, soms...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 22 september 2020
Consument vertrouwt geen robots
Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, uitgevoerd in juli. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 8% van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel....
Onderzoek | 15 september 2020
Meer slimme deurbellen in Nederland
Meer dan een half miljoen Nederlandse huishoudens maken gebruik van een slimme deurbel. Het aandeel is sinds 2018 verdubbeld naar 6%. Bijna de helft is van het merk Ring. Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope. De Nederlandse huishoudens worden steeds veiliger. Op dit moment is...
Onderzoek | 09 september 2020
Marketingeuro in coronatijd
In maart startten onderzoeksbureau Validators en Vrije Universiteit Amsterdam de Monitor Consumentengedrag. In de Monitor werd gekeken naar de samenhang tussen toenemende onzekerheid, merkrelevantie en merkbetrokkenheid. Uit het onderzoek blijkt dat iedereen weer anders reageert op zorgen. Waar de één probeert zijn zorgen weg te nemen, reageert de ander een stuk laconieker. Dit kan samenhangen...
Onderzoek | 09 september 2020
Weg met de kiloknallers
Boeren en tuinders zeggen geregeld te willen voldoen aan de hoogste productiestandaarden met gezonde dieren, en het klimaat, biodiversiteit en landschap te willen beschermen. Maar er moet wel bestaansrecht, een verdienmodel voor de boer overblijven, vinden ze. En dat komt niet uit met bonusaanbiedingen. Uit onderzoek onder 1558 consumenten, uitgevoerd door Direct Research in opdracht...
Onderzoek | 02 september 2020
Biculturele Nederlanders kijken minder tv
Het aantal biculturele Nederlanders dat regelmatig naar de grote Nederlandse tv-zenders kijkt, neemt steeds verder af. Onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders daalde het weekbereik van NPO1 van 31% in 2018 naar 21% in 2020. Ook het weekbereik van RTL4 liep terug: van 41% in 2018 naar 34% nu. Het bereik van de grote Nederlandse...
Onderzoek | 26 augustus 2020
Consument wordt steeds kritischer over prijs bij online boodschappen
Hoe shoppen Nederlanders? In welke mate spelen drijfveren als gezondheid, geld en traditie een rol? Motivaction deed hier onderzoek naar en heeft shoppend Nederland in kaart gebracht. Welke shoppergroep past bij jouw merk en hoe bereik je deze groep het beste.
Onderzoek | 19 augustus 2020
TV-industrie hard geraakt door coronacrisis
Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt in de eerste helft van 2020 uitgekomen op € 307 miljoen, een daling van 23%.