Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Fake of echt?

Data van Ipsos laten zien dat een meerderheid van de Nederlanders actief op zoek gaat naar nieuwscontent van bronnen die ze vertrouwen, maar dat slechts een kleine groep bereid is om te betalen voor betrouwbaar nieuws. En als het gaat om het herkennen van ‘fake news’, dan hebben we veel meer vertrouwen in ons eigen...
Onderzoek | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Veerkracht in coronatijd

Burat Research & Strategy uit Amsterdam deed in juli jl., samen met Nielsen Benelux en prof.dr. G. Verleye van de Universiteit Gent, grootschalig onderzoek - in België en Nederland - naar veerkracht als driver van veranderend consumptie- en shoppergedrag in coronatijden. Hoe veerkrachtig mensen zijn, bepaalt de manier waarop zij omgaan met verandering. Ze zoeken...
Onderzoek | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Rijgedrag tracken in ruil voor korting verzekering

67% van de autorijders is bereid om rijgedrag te laten tracken via een app als ze bij veilig rijgedrag korting krijgen op de premie van hun autoverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met Panel Inzicht. Via een app en een beacon in de auto wordt de rijstijl gemeten op snelheid, bochten...
Onderzoek | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Bewuster online bestelgedrag

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Slechts 12% zegt dit niet te willen doen. 15% van de consumenten is bereid om te betalen voor een bezorging met...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Corona stimuleert lezen

Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Bureaus | 29 september 2020
29 september 2020

InSites lanceert Culture + Trends

InSites Consulting kondigt de lancering aan van Culture + Trends, een trendanalyse-service die bedrijven wil helpen nog beter het ‘waarom’ achter consumentengedrag te doorgronden. Culture + Trends, oorspronkelijk ontwikkeld door Kelly McKnight van Join the Dots (overgenomen door InSites Consulting in juli 2019), combineert trendanalyse met de input van het eigen Illume Network. ‘Culture +...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

Half miljoen privé-leaseauto’s in 2021

Ongeveer één op de vier consumenten die komend jaar een auto aanschaffen, gaat ‘m leasen (22%). Maar liefst de helft hiervan gaat gebruik maken van privé-lease. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders. Veruit het merendeel van de auto’s in Nederland is nog steeds in eigen...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

De kracht van magazines en dagbladen

Een nieuw grootschalig onderzoek onder lezers van magazines en dagbladen levert actuele cijfers op over het gebruik en de beleving van deze mediumtypen. Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. Vier van de vijf lezers beleven hun favoriete magazine als een ontspannen moment, soms...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

Consument vertrouwt geen robots

Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, uitgevoerd in juli. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 8% van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel....
Onderzoek | 15 september 2020
15 september 2020

Meer slimme deurbellen in Nederland

Meer dan een half miljoen Nederlandse huishoudens maken gebruik van een slimme deurbel. Het aandeel is sinds 2018 verdubbeld naar 6%. Bijna de helft is van het merk Ring. Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope. De Nederlandse huishoudens worden steeds veiliger. Op dit moment is...
Onderzoek | 09 september 2020
09 september 2020

Marketingeuro in coronatijd

In maart startten onderzoeksbureau Validators en Vrije Universiteit Amsterdam de Monitor Consumentengedrag. In de Monitor werd gekeken naar de samenhang tussen toenemende onzekerheid, merkrelevantie en merkbetrokkenheid. Uit het onderzoek blijkt dat iedereen weer anders reageert op zorgen. Waar de één probeert zijn zorgen weg te nemen, reageert de ander een stuk laconieker. Dit kan samenhangen...
Onderzoek | 09 september 2020
09 september 2020

Weg met de kiloknallers

Boeren en tuinders zeggen geregeld te willen voldoen aan de hoogste productiestandaarden met gezonde dieren, en het klimaat, biodiversiteit en landschap te willen beschermen. Maar er moet wel bestaansrecht, een verdienmodel voor de boer overblijven, vinden ze. En dat komt niet uit met bonusaanbiedingen. Uit onderzoek onder 1558 consumenten, uitgevoerd door Direct Research in opdracht...

Ook de laatste bytes ontvangen?