Onderzoek | 07 juni 2021
07 juni 2021

Kwart thuiswerkers wil andere baan na terugkeer naar kantoor

Liefst 25% van alle thuiswerkende Nederlanders gaat op zoek naar een andere baan als zij na afloop van de coronacrisis weer fulltime op kantoor moeten werken. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door PanelInzicht. Hoewel zij niet direct hun baan zouden opzeggen, ziet toch bijna de helft van alle ondervraagden een (volledige) terugkeer naar...
Onderzoek | 31 mei 2021
31 mei 2021

Minder tijd voor typische ‘coronabezigheden’

Waar vult de gemiddelde Nederlander zijn dagen mee? Een vraag die altijd al interessant was voor marketeers, maar die, in het licht van de teruglopende coronabesmettingen en de versoepelingen van de overheid, nu nog interessanter is. In de Monitor Consumentengedrag van Validators is te zien dat typische ‘coronabezigheden’ de laatste tijd aan het teruglopen zijn....
Onderzoek | 27 mei 2021
27 mei 2021

Kwalitatief onderzoek in tijden van corona

In deze tijden van corona is fysiek kwalitatief onderzoek nagenoeg onmogelijk geworden. Veel kwalitatief onderzoek is het afgelopen coronajaar verplaatst naar online. Deze transformatie gaat gepaard met een grotere inzet van techniek. Hoe heeft de onderzoeksbranche dit aangepakt? Martin de Bruin sprak in opdracht van de MOA met 12 onderzoeksbureaus, 3 selectiebureaus en 3 leveranciers...
Onderzoek | 17 mei 2021
17 mei 2021

Werken op afstand blijft populair

Meer dan de helft van de forenzen wereldwijd is van plan om minstens gedeeltelijk te blijven thuiswerken na de coronacrisis. Samen met een groeiende voorkeur voor gezondere vervoerswijzen, maar ook een opleving van het woon-werkverkeer per auto, betekent dit dat het komende jaar van cruciaal belang zal zijn voor de inrichting van de infrastructuur en...
Interviews | 11 mei 2021
11 mei 2021

CityTraffic brengt de drukte in kaart

De massale opkomst bij het Black Lives Matter-protest in Amsterdam, vorig jaar, was minder onverwacht geweest als CityTraffic was ingezet. Deze tool telt passanten voor zowel retail als overheden. Directeur/oprichter Bureau RMC, Huib Lubbers legt uit hoe dat werkt, en waarom het steeds belangrijker wordt. CityTraffic vloeide voort uit een persoonlijke vraag. Huib Lubbers, destijds...
Onderzoek | 03 mei 2021
03 mei 2021

Thuiswerkers ontevreden over vergoeding

Een miljoen thuiswerkers is ontevreden over de financiële compensatie die de werkgever biedt voor de kosten die zij maken. Daarnaast is 21% ontevreden over de hulp die geboden wordt bij het creëren van de ideale thuiswerkplek. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor van Multiscope. De compensatie wordt door 42% van de thuiswerkers als (zeer) slecht...
Onderzoek | 28 april 2021
28 april 2021

Meerderheid Nederlanders wil niet testen voor dagje uit

Ondanks dat ruim 70% van de Nederlanders niet kan wachten om er weer op uit te gaan, is meer dan de helft (56%) niet bereid zich te laten testen voor een dagje uit. Voor outdoor-locaties als dierentuinen ligt de bereidheid nog lager. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect. Als er voor de tests ook betaald...
Interviews | 26 april 2021
26 april 2021

AI verandert customer experience voor altijd

De genomineerden voor de MOAwards voor Bureau van het jaar zijn Underlined, Validators en I&O Research. We vroegen ze elk om een artikel, over hun werk en vooral over het toekomstperspectief, van henzelf en van het vak. De eerste bijdragen komt van Theo van der Steen van Underlined. Met de pandemie als versneller zijn we...
Actueel | 21 april 2021
21 april 2021

Testen is een feest

Sinds we niet zo lang geleden als maatschappij in een experimentele fase terecht zijn gekomen, dreigt het woord onderzoek weer eens van zijn oorspronkelijke betekenis los te raken. De nu al fameuze Fieldlab-evenementen zijn bedoeld om – na onderzoek – op wetenschappelijke wijze aan te tonen wat we in de toekomst mogelijk weer kunnen doen...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Heinekens ‘Cheers to all’ creatief en effectief

In 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Welke is de meest creatieve én effectieve? Dat is af te lezen aan de Creative Effectiveness Awards waar consumenten de jury voor vormen. Uit de Covid-barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Acht op de tien aankopen via betaalpas, smartphone of wearable

Consumenten rekenden vorig jaar 79% van de aankopen in winkels, horeca en dergelijke af met hun betaalpas, smartphone of wearable. In 2019 was dat 67%. Voor het eerst is in alle branches vaker met pin betaald dan met contant geld. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank. Mede door de...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Bedrijfsleven zet vol in op digitalisering

COVID-19 was voor één op de drie bedrijven de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Maar liefst 86% van de ondernemers is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is gebleken tijdens de coronacrisis als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. De belangrijkste barrière om te...

Ook de laatste bytes ontvangen?