Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Flitsbezorging stijgt met 30%

Naar schatting 925.000 consumenten hebben wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30% gegroeid. Van de vier spelers, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden. Dat blijkt uit onderzoek van...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Consument vindt duurzaamheidscommunicatie ongeloofwaardig

Consumenten stellen hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. 52% van de consumenten vindt dat beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig zijn. 67% meent dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven over het algemeen onduidelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse en b-open, in samenwerking met IVRM Reputatie. Volgens...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

Forse groei gebruik spraakassistenten

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital. Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) het hoogst is, laat de groep oudere volwassenen (65+) de grootste stijging zien. Het...
Actueel | 31 maart 2022
31 maart 2022

De wet van de kromme bocht

In de wedstrijd welk bedrijf het concept ´klantbeleving´ het beste begrepen heeft, strijden – volgens Eveline van Zeeland - twee bedrijven om de eerste plek. Het ene bedrijf verkoopt een wereld vol magie en het ander een wereld vol wonderen. Zoals al aan de slogans is te zien, zijn de overeenkomsten tussen beide bedrijven groter...
Bureaus | 31 maart 2022
31 maart 2022

Markteffect en DirectResearch in top 10 snelst groeiende bedrijven Regio Zuid

Ieder jaar organiseert Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards, de prijs voor de snelst groeiende bedrijven in Nederland. De ME Research Group, bestaande uit Markteffect en DirectResearch, kreeg in november 2021 als voor de achtste keer een FD Gazelle. Tijdens de uitreiking afgelopen week werd bekend dat de ME Research Group in de top...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

42% zzp’ers krijgt te weinig betaald

Vier op de tien Nederlandse zelfstandig ondernemers vinden dat zij onvoldoende financieel beloond worden voor het werk dat zij leveren. Dit blijkt uit onderzoek van GaragePark, uitgevoerd door PanelWizard. Het lijkt erop dat de ondervraagden het ondernemerschap zich rooskleuriger hadden voorgesteld, want 18% heeft het zzp-bestaan onderschat. Vooral respondenten jonger dan 30 jaar hebben zich...
Onderzoek | 29 maart 2022
29 maart 2022

Begint Nederland te wennen aan de oorlog in Oekraïne?

Miles Research bracht samen met partner Trendpanel in kaart hoe men in Nederland aankijkt tegen de situatie in Oekraïne. Opvallende uitkomst is dat de ergste schrik ervanaf lijkt te zijn. Het bureau vroeg mensen drie dagen voor de inval hoe ze de tegen de situatie aankeken. Een week na de inval en twee weken later...
Actueel | 29 maart 2022
29 maart 2022

Meld je aan: 21 april SMART Congres

Terug van te lang weggeweest: het jaarlijkse SMART Congres voor startende (markt-) onderzoekers. In 2020 en 2021 kon het congres helaas niet doorgaan, maar dit jaar gebeurt het wel. Op donderdag 21 april is er een dagvullend programma dat iedereen prikkelt om zelf na te denken én aan de slag te gaan met de kunst...
Onderzoek | 29 maart 2022
29 maart 2022

5 miljoen Nederlanders eten wekelijks vleesvervangers

Markteffect heeft in de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (2de week maart) onderzoek uitgevoerd naar het sentiment rondom vleesvervangers. Vleesconsumptie blijft dalen. Eén op de drie Nederlanders (35%) eet nu minder vlees eten dan 12 maanden geleden. De bekendheid van vleesvervangers blijft onveranderd hoog. 94% is bekend met de term. Het aantal Nederlanders dat...
Personalia | 24 maart 2022
24 maart 2022

Finn Raben verlaat ESOMAR na 13 jaar

Algemeen directeur van ESOMAR, Finn Raben, is met onmiddellijke ingang teruggetreden. Volgens de organisatie en Raben is de tijd nu gekomen om het leiderschap een nieuw perspectief en een nieuwe energie te geven. Hij was 13 jaar verbonden aan ESOMAR. ESOMAR heeft Pravin Shekar, CEO van Krea, die ook ESOMAR-vertegenwoordiger is in India en voormalig...
Bureaus | 24 maart 2022
24 maart 2022

Aandeelhouders en Raad van Bestuur van Nielsen verwerpen bod 15 miljard

De Raad van Bestuur van Nielsen wil niet ingaan op het ongevraagde overnamevoorstel dat vorige week werd gedaan door een private equity-consortium. Het bedrijf werd daarbij gewaardeerd op 15 miljard dollar. Het besluit volgt op de aankondiging van grootaandeelhouder WindAcre dat het de deal zou aanvechten. Geruchten over het bod doken een week geleden op...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Na corona – ander consumptiepatroon in één op de drie huishoudens

Tussen maart en juni 2020 voerde Motivaction een viertal peilingen uit om de impact van covid op het voedings- en winkelgedrag in Nederland te volgen. Twee jaar na dato was de tijd rijp om een aantal van de toen gestelde vragen opnieuw aan de consument voor te leggen. De eerste conclusie: in 30% van de...

Ook de laatste bytes ontvangen?