Best practices | 15 februari 2022
15 februari 2022

WhatsApp-onderzoek – wat werkt wel en wat niet?

In september 2021 lanceerde MWM2 WhatsApp Survey, waarmee via de chatfunctie van WhatsApp onderzoek wordt uitgevoerd. Welke inzichten zijn er opgedaan? En wat zijn de aanbevelingen? Respondenten laten weten enthousiast te zijn over onderzoek via WhatsApp. WhatsApp Survey bleek ook aantrekkelijk voor de jongere doelgroep, die makkelijker bereikbaar was dan via een online discussie. In...
Onderzoek | 15 februari 2022
15 februari 2022

Beleving Winterspelen China beïnvloed door covid en mensenrechten

De beleving van de Olympische Winterspelen in Beijing is bij Nederlanders beduidend minder aanwezig dan die van de Winterspelen in Zuid-Korea (2018) of Rusland (2014). Zowel de situatie rond de mensenrechten in gastland China als covid zijn daar debet aan. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd kort na het begin van de Winterspelen. Bijna...
Onderzoek | 08 februari 2022
08 februari 2022

Meer e-bikes voor woon-werkverkeer

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2021 blijkt dat consumenten steeds vaker een e-bike kopen om naar het werk te fietsen. Recreatief gebruik is nog steeds het grootste segment. De stijging van verkoop voor woon-werkverkeer is deels te verklaren doordat in 2021 meer coronamaatregelen zijn versoepeld t.o.v. 2020. In 2021 gingen hierdoor weer...
Onderzoek | 03 februari 2022
03 februari 2022

Van de 17,5 miljoen Nederlanders zit 13,7 op sociale media!

Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, en ze zijn ook steeds meer onderwerp van discussie. Maar welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn trends in de stijgers en dalers? Newcom zocht het uit en doet verslag in het Nationale Social Media Onderzoek...
Bureaus | 03 februari 2022
03 februari 2022

Kantar’s Profiles behaalt wereldwijde ISO 20252-hercertificering

Kantar’s panel Profiles heeft een ISO 20252-hercertificering behaald voor marktonderzoek en panelbeheer in de gezondheidszorg. De certificering werd toegekend door CIRQ, een dochteronderneming van de Amerikaanse Insights Association. De certificering heeft betrekking op primair en secundair marktonderzoek rond full-service gezondheidszorg, kwalitatieve en kwantitatieve methodologieën en het eigen panel voor professionals in de gezondheidszorg. Jennifer Carrea,...
Bureaus | 01 februari 2022
01 februari 2022

Marktonderzoeksector plust 10% en is positief over 2022

Het Trendrapport 2021 is uit. Was 2020 nog een jaar waarin de sector wat veren moest laten, in 2021 zijn de bureaus weer uit het dal geklommen en scoorden ze 10% meer omzet. Ook 2022 gaat een goed jaar worden, zegt de sector. Zo’n 40% voorspelt een gelijke omzet, en liefst 55% ziet het nog...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Hootsuite – trends en vooruitzichten sociale media in 2022

Het Digital 2022-rapport van Hootsuite / We Are Social is uit, met daarin insights over een jaar waarin het gebruik van sociale media alleen maar toenam, verkoop via sociale media zich heeft genesteld en advertenties stuiten op weerstand. Het rapport signaleert ook trends en doet voorspellingen. Het hele – zeer uitgebreide - rapport is online...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Ruim driekwart Nederlanders wil geen gegevens delen met horeca

Hoewel het merendeel van de Nederlanders wel persoonlijke informatie wil delen voor een digitaal identiteitsbewijs is 79% niet bereid dat te doen voor toegang tot horecagelegenheden. Opvallend is dat een derde van de millennials en Gen Z wel bereid is om persoonlijke gegevens te ruilen voor toegang tot restaurants en bars. Dat blijkt het Digital...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Reclamespotjes verliezen de ‘fun’-factor

Welke reclames maken indruk en waarom? Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders reclame over het algemeen minder leuk vindt dan vijf jaar geleden. Twee op de vijf Nederlanders (39%) vinden ze even leuk en slechts 13% vindt ze wel leuker. Oorzaken voor de dalende ‘fun’-factor zijn slecht acteerwerk, schreeuwerige...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Alles online in 2021

De NOBO-cijfers over mediagebruik laten zien dat ons online gedrag sinds de pandemie sterk is veranderd. Er wordt intensiever geïnternet, online vergaderen brak door en webwinkels zagen hun omzet exploderen. Ook streamen we veel film en muziek en volgen we het online nieuws intensief. Het gezamenlijke bereik van de sites en apps van de deelnemende...
Best practices, Onderzoek | 27 januari 2022
27 januari 2022

Topic of the Year 2022 bekend: Customer Experience

Het Topic of the Year 2022 is bekendgemaakt. Het onderwerp is: Customer Experience Management in the Digital Age. Wetenschappers die hierin hun sporen hebben verdiend (of hard op weg zijn) kunnen worden genomineerd in de categorie Insights Scientist van het jaar, onderdeel van de MOAwards 2022. Customer Experience (CX) wordt gezien als de nieuwe graal...
Actueel | 27 januari 2022
27 januari 2022

PIM Trendrapport 2022: inclusiviteit is niet voor iedereen

Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert tijdens het PIM Trend Fest op 8 februari het 17de trendrapport. Thema is de inclusieve maatschappij en de rol die merken daarin kunnen spelen. Merken, bedrijven en marketeers zien zich voor een uitdagende rol gesteld om waarde te creëren en onderdeel te zijn van de oplossing in plaats van...

Ook de laatste bytes ontvangen?