Best practices | 22 september 2022
22 september 2022

NPSO lezingenmiddag over sensordata en surveys

Op 31 oktober organiseert het NPSO een lezingenmiddag met als thema ‘Sensordata en surveys’. Deelname is gratis voor leden. Lid worden is ook gratis! In toenemende mate worden er data verzameld met behulp van sensoren, bijvoorbeeld via een app op de mobiele telefoon of een wearable. Deze sensoren leggen gegevens vast over onder meer verplaatsingsgedrag,...
Best practices | 20 september 2022
20 september 2022

Hogere verwachting van menselijke chatbots

Tegenwoordig zijn chatbots een integraal onderdeel van de digitale klantreis. Als klanten vragen of klachten hebben dan worden ze vaak als eerste te woord gestaan door een chatbot. SWOCC beschrijft in een blog een onderzoek over de menselijke en niet-menselijke kanten van de chatbot. Crolic en collega’s (2022) voerden verschillende experimenten uit waarin ze de menselijke kenmerken van de chatbot...
Actueel | 30 juni 2022
30 juni 2022

Neuromarketingwebinars Unravel meer dan 10.000 keer bekeken

Ze beginnen al langzamerhand een cultstatus te krijgen, en de jury van de MOAward voor Bureau van het jaar – waarvoor Unravel Research dit jaar was genomineerd - wees er ook al op: de wekelijkse lunchwebinars zijn een hit. Tijd voor een bezoekje. Het is woensdagochtend, tien voor twaalf. De laatste voorbereidingen worden getroffen voor...
Actueel | 28 juni 2022
28 juni 2022

Microsoft stopt met technologie die emoties scant

Microsoft heeft afgelopen week meegedeeld dat het stopt met de verkoop van technologie die iemands emotie in kaart bengt op basis van gezichtsopname. Het bedrijf wil ook geen onbelemmerde toegang meer bieden tot gezichtsherkenningstechnologie. De voornemens van Microsoft houden verband met de de wensen van cloudproviders om gevoelige technologieën te beteugelen, zeker omdat er in...
Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

ESSENSOR lanceert Smaakonderzoek.nl

Tijdens het sensorisch symposium ‘Sensory for Business’, dat plaatsvond op 21 april jl. werd door ESSENSOR een spin-off gelanceerd onder de naam Smaakonderzoek.nl. De nieuwe tak richt zich op sensorisch onderzoek voor de supermarktwereld en de horecagroothandel. De producten van Smaakonderzoek.nl zijn gebaseerd op zogenaamd ‘hedonisch’ onderzoek. Daarbij wordt onderzocht wat consumenten wel of niet...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

Forse groei gebruik spraakassistenten

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital. Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) het hoogst is, laat de groep oudere volwassenen (65+) de grootste stijging zien. Het...
Best practices | 08 maart 2022
08 maart 2022

MOA Talk – Praten met apparaten nu terug te kijken

De MOA Profgroep Data Science hield op 18 februari een digitale Talk met als thema 'Praten met apparaten'. De Talk werd gegeven door professor Piek Vossen en Theo van der Steen van Underlined. Het bureau maakte een korte samenvatting die hier is te bekijken. Wie meer wil zien kan de hele Talk aanvragen. Neem contact...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Nieuw SWOCC-onderzoek over sensory branding-technieken

Sensory branding - het toevoegen van sensorische stimuli zoals geur, smaak en tast aan merkcommunicatie - wordt door veel marketingprofessionals gezien als een aantrekkelijke optie om het palet aan communicatiemogelijkheden te vergroten. In SWOCC publicatie 84 ‘Sensory branding’ onderzoekt Ivar Vermeulen hoe je sensory branding kunt inzetten voor een sterker merk. De publicatie beantwoordt de...
Actueel | 15 december 2021
15 december 2021

Inschrijving cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole van start

Op 15 februari 2022 begint de 3-daagse cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole, aangeboden door Inholland Academy in samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek). Het biedt professionals in de voedingsindustrie de kans om kennis en ervaring op te doen met het sensorisch testen en beoordelen van producten. Volgens cursisten en docenten dé manier om handvatten...
Interviews | 09 november 2021
09 november 2021

‘Machine learning is geen magische gehaktmolen’

Levensmiddelenfabrikanten die niet meekomen in de machine learning-transitie kunnen binnen tien jaar niet meer concurreren. Dat is de voorspelling van Aigora’s John Ennis. Samen met zijn collega Tian Yu demonstreert hij op het Sensory Symposium van 25 november a.s. hoe waardevol machine learning kan zijn. Jullie presentatie heet How Machine Learning Helps Predict Consumer Response...
Actueel | 03 november 2021
03 november 2021

Garmt Dijksterhuis: ‘Meat is dead, let’s eat plants!

The quest for healthy and sustainable food is ongoing and will not stop any time soon. One of the solutions lies in replacing meat by plant-based food products. There are many plant-based alternatives and research projects that focus on this so-called protein transition. Based on pulses, insects, side-streams or on other sources, apart from the...
Actueel | 02 november 2021
02 november 2021

‘Machine learning-tools kun je ook op kleinere schaal toepassen’

Mensen werken vaker met machine learning-tools dan ze beseffen, zegt Thierry Worch van Friesland-Campina. Op het Sensory Symposium van 25 november a.s. laat hij de kracht zien van machine learning in consumentensegmentatie. Waarom moeten mensen naar jouw presentatie komen? ‘Ik ben iemand met een grote passie voor toegepaste statistiek en het werken in de statistische...

Ook de laatste bytes ontvangen?