Actueel | 15 december 2020
15 december 2020

Leer hoe Sensorisch onderzoek kan leiden tot marketingsucces

In de voedingsmiddelenindustrie is marketing belangrijk. Immers, hoe onderscheiden concurrerende producten zich van elkaar? Hoe bepaal je de juiste marketingmix? Sensorisch onderzoek kan een belangrijke bijdrage leveren als het gaat om ontwikkeling en bepaling van product, plaats, promotie en prijs. Je weet waarschijnlijk al hoe belangrijk smaak en textuur is voor het succes van het...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Ontdek het effect van artificial intelligence op sensorisch en consumentenonderzoek

Dé Dr. John Ennis (Aigora, Richmond, Virginia, USA) neemt je, tijdens de Sensory Talk op dinsdag 24 november, mee in A Sensory and Consumer Scientist's Guide to Artificial Intelligence. Waarbij hij antwoord zal geven op de vraag: What does artificial intelligence (AI) actually mean for sensory and consumer scientists? In this digital talk, Dr. John...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Essensor en Wageningen University & Research samen in smaak- en consumentenonderzoek

Essensor en Wageningen University & Research doen sinds deze maand samen onderzoek naar smaak en beleving van voedingsmiddelen, naar voedselwaardering en het voedselkeuzegedrag van consumenten. Met het ‘Preventieakkoord gezonde voeding’ heeft de voedingsmiddelenindustrie afgesproken de receptuur en samenstelling van veel voedingsmiddelen te verbeteren door de hoeveelheid vet, zout en suiker te verminderen. Om een nieuw...
Bureaus | 21 juli 2020
21 juli 2020

Essensor bestaat 25 jaar!

25 jaar geleden startte founder Wim Vaessen het sensorisch marktonderzoeksbureau Essensor aan de keukentafel van zijn huis in Delft. Na zijn promotie aan de Universteit van Groningen én een succesvolle carriere bij Unilever wilde hij vervolgens als ondernemer zijn geluk te beproeven.

Actueel | 01 juli 2020
01 juli 2020

MOA presenteert geheel herziene versie Proeven van succes

De zesde, geheel gewijzigde druk van het boek Proeven van succes van Joep Brinkman is uit! Een boek met de nieuwste inzichten en visies ten aanzien van het sensorisch onderzoek. Voor de (ervaren) sensorische onderzoeker, maar ook voor eenieder die in zijn of haar studie of werk met smaakonderzoek, voedingsmiddelentechnologie of Food Marketing te maken krijgt. 

Actueel | 09 juni 2020
09 juni 2020

De smaak naar meer..

Wil jij meer weten over de meerwaarde van Sensorisch Onderzoek voor jouw bedrijf? Inholland Academy biedt in samenwerking met de MOA vanaf begin september de introductiecursussen Sensorisch Onderzoek aan.

Actueel | 10 maart 2020
10 maart 2020

Samenwerking MOA en Inholland Academy in cursussen Sensorisch Onderzoek

Expertise Center MOA en Inholland Academy zijn een samenwerking gestart in het cursusaanbod Sensorisch Onderzoek. Doel van deze samenwerking is het verhogen van het kennisniveau op gebied van sensorisch onderzoek van medewerkers in voedingsmiddelenbedrijven.

Bureaus | 03 september 2019
03 september 2019

Partnership Haystack Research Consulting en Mobiel Centre

Mobiel Centre en Haystack Research Consulting gaan een partnership aan voor de uitvoering van sensorisch veldwerk in Nederland. Haystack heeft in Leuven (België) eigen sensorische onderzoeksfaciliteiten en met dit partnership kan ook in Nederland op drie locaties (Almere, Utrecht en Eindhoven) veldwerk gegarandeerd worden.

Onderzoek | 13 mei 2019
13 mei 2019

De omzet in de duurzame touringcarsector blijft stijgen

Panteia verricht jaarlijks, in opdracht van Busvervoer Nederland, een onderzoek naar de omvang en samenstelling van het touringcarvervoer in Nederland. De bevindingen staan beschreven in de nieuwe brochure “Kerncijfers 2018 van het Nederlandse touringcarvervoer”.

Best practices | 22 november 2018
22 november 2018

Hoe Alpro en Haystack de uitzonderingen vangen: leren van creatieve consumenten

Dat de consument inventief is, was al bekend. Maar hoe ontdek je deze creativiteit? En vooral, hoe kun je er als bedrijf van leren en het vertalen naar bijvoorbeeld R&D, marketing en content-creatie? Dat is wat Alpro, producent van plantaardige alternatieven voor zuivelproducten, al geruime tijd doet.

Ook de laatste bytes ontvangen?