Onderzoek | 16 mei 2024
16 mei 2024

Dé drie regels voor merkgroei

Kantar introduceerde deze week de ‘Blueprint for Brand Growth’, een analyse van meer dan 6,5 miljard datapunten van wereldwijde consumentenattitudes- en aankoopgedrag van de afgelopen 10 jaar. Een jaar lang werkten Kantar-experts aan een geavanceerde analyse op Kantars BrandZ (attitude) en Worldpanel-(gedrag)datasets om op empirische wijze de belangrijkste principes voor merkgroei te kunnen blootleggen. Dit…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over. Consumenten willen controle…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Marketeers willen meer AI-training

De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe. Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan  automatiseren, inhoud personaliseren en…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Ipsos Generations Report 2024

In de nieuwe editie van het Generations Report van Ipsos komen de afname van de wereldbevolking, Gen Z, het belang van de culturele context en de diversiteit binnen generaties aan bod. En… de gevolgen voor het bedrijfsleven.  Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport: We moeten ons voorbereiden op de afname van de wereldbevolking…

Onderzoek | 02 mei 2024
02 mei 2024

ASN Bank uitblinker positionering financiële sector 


ASN Bank heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Partijen die zich richten op duurzaamheid of lokale aanwezigheid scoren goed. Grote gevestigde banken scoren het slechtst. Dit blijkt uit het onderzoek Uitblinkers Financiële Sector van Multiscope. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze…

Onderzoek | 23 april 2024
23 april 2024

Ipsos publiceert 4de editie Earth Day report

Ipsos presenteerde gisteren een nieuwe editie van het Earth Day report. Deze vierde editie is gebaseerd op een enquête in 33 landen die Ipsos heeft uitgevoerd op zijn Global Advisor-platform. Voornaamste conclusie: er is minder bereidheid om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. In het onderzoek komen de volgende onderwerpen aan bod: De overtuiging dat je…

Onderzoek | 16 april 2024
16 april 2024

Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten

Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….

Onderzoek | 11 april 2024
11 april 2024

Ruim een derde werknemers in Nederland wil ‘functie elders’

30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen. Solliciteerde in 2023 nog 15% van de promoters naar een functie elders; in 2024 is dat…

Onderzoek | 09 april 2024
09 april 2024

MeMo2 en Tonny Media publiceren whitepaper over podcastadvertising

MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is. Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle…

Onderzoek | 02 april 2024
02 april 2024

Customer experience-benchmark: klanten B2B iets enthousiaster

De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ telt daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. Dit blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland…

Onderzoek | 28 maart 2024
28 maart 2024

Geloofwaardig merkverhaal stimuleert keuze voor duurzame merken

Duurzaamheid speelt een steeds grote rol bij de keuzes van consumenten. 4 op de 10 zegt regelmatig duurzame producten te kopen. Maar duurzaamheidsclaims van merken worden door de helft van de consumenten vaak gewantrouwd. Voor zeep en schoonmaakmiddelen is dat beeld niet anders. Dat blijkt uit onderzoek van Return on Content en MSI. Voor ruim…

Onderzoek | 28 maart 2024
28 maart 2024

Liever iemand aan de telefoon dan een stuntelende chatbot

Telefonie is nog altijd hét voorkeurskanaal van de Nederlandse consument als het gaat om contact met organisaties. Consumenten zijn tegelijkertijd kritisch over geautomatiseerd klantcontact; vooral de stuntelende chatbot moet het ontgelden. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van Y.digital en DirectResearch. De tevredenheid van de Nederlandse consument over contact met organisaties liet…

Ook de laatste bytes ontvangen?