Helft thuiswerkenden stoort zich aan onverzorgde collega’s tijdens videocall
Maar liefst 51 procent van de Nederlanders ergert zich aan collega’s die tijdens een digitaal overleg onverzorgd voor de camera zitten. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.506 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Panelinzicht.
Werknemers tevreden met thuiswerken
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn mensen massaal thuis. Werk en privé lopen dan snel door elkaar heen, want thuiswerken betekent niet alleen een andere manier van werken maar ook een andere werkomgeving. Flycatcher onderzocht onder een representatieve groep van 1.500 Nederlanders hoe het thuiswerken tot nu toe verloopt.
MKB krijgt vertrouwen terug, onzekerheid blijft
Onder ondernemers groeit het vertrouwen in eigen kunnen tijdens de huidige crisis. Het geloof van ondernemers dat zij goed uit deze crisis komen is toegenomen ten opzichte van de vorige meting medio april. Ook stijgt het aandeel ondernemers dat nieuwe kansen ziet. Dit blijkt uit de meest recente meting van de MKB coronamonitor van Motivaction en MKB Servicedesk.
Nederlanders zijn gehecht aan fysieke winkels, maar kopen ze er straks nog?
Een groot deel van de consumenten die een leegloop uit de winkelstraten zouden betreuren zal daar zelf debet aan zijn. Bovendien zou de coronacrisis wel eens kunnen werken als katalysator in de omslag van fysieke naar online aankopen. Dit blijkt uit onderzoek dat I&O Research in samenwerking met INretail (brancheorganisatie retailers in non-food) uitvoerde.
More people want to return to work
According to the latest Ipsos survey the majority in 9 out of 16 countries feels comfortable with returning to workplace but only two countries feel comfortable with kids back at school. More people say they are comfortable going back to their place of work in the coming weeks, but they don’t feel the same about allowing their children to return to school amid the coronavirus pandemic, according to the latest Ipsos survey.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Werkenden zijn bang om door corona hun baan te verliezen
Maar liefst 21 procent van de werkende Nederlanders vreest door het coronavirus zijn baan te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van WieZetJijOpEen.nu, een initiatief van Viisi Hypotheken, uitgevoerd door PanelInzicht onder 1.505 werkende Nederlanders. Van alle ondervraagden vindt 22 procent dat hun werkgever onduidelijk communiceert over de gevolgen van het coronavirus op de toekomst van hun organisatie.
Nederlander minder pessimistisch over economie
Zo blijkt uit onderzoek van I&O Research. De helft van de Nederlanders denkt dat de economie de komende twaalf maanden zal verslechteren, eind maart was dit nog 90 procent. Tegelijkertijd beoordelen vier op de tien Nederlanders (43 procent) de huidige Nederlandse economische situatie als tamelijk slecht of heel slecht.
Critically assessing AI tools and cultural data in digital humanities
An increasing number of our rich cultural heritage are available in digital formats. Humanities scholars have therefore added AI and other computational techniques to their research methods. In her PhD thesis, Myriam Traub explores sources of bias in data and tools used by humanities scholars.
Generatie Z in corona-tijd 'Het is saai!'
In de laatste Clou besteedden we veel aandacht aan Generatie Z, een onderwerp dat leeft. En dat geldt des te meer voor de huidige lockdown-tijd waarin jongeren met nog meer nieuwsgierigheid (en onzekerheid) naar de toekomst kijken. Reden voor Catelijne Rutten en Pamela Potters van Nwsgrg en Pam Onderzoek om – via de online-tool Whereby – een kwalitatief onderzoek onder jongeren uit te voeren. Nog voor premier Rutte ze gisteravond opriep om hun mening te geven!
Steeds meer klanten over de online-drempel: Drie bureaus in tijden van corona
De coronacrisis gaat de zomer bepalen, maar wel met een andere ondertoon dan we nog maar een paar weken geleden dachten. We mogen meer en we willen ook meer. Maar de afgelopen periode heeft er nogal ingehakt en wat de toekomst brengt… wie zal het zeggen? We vroegen het weer aan een aantal bureaudirecteuren. Deze keer Stephanie Groot en Augusta Zweekhorst van Bureau Fris, Jan Güse van Axon Healthcare en Marit Klooster van Ruigrok Netpanel.
Merk-in-zicht met machine vision
Wereldwijd uploaden mensen dagelijks meer dan 100 miljoen foto’s naar Instagram. Daarin worden regelmatig, bewust of onbewust, ook merkproducten afgebeeld. Met de toenemende populariteit van visuele sociale media zoals TikTok en Instagram, zorgen mensen dus voor steeds meer visuele merkgerelateerde content. En dat draagt bij aan de merkbeleving. Belangrijk dus om hier zicht en grip op te krijgen.
Consument ziet zelfrijdende auto niet zitten
Negen op de tien Nederlanders voelt niets voor een volledig zelfrijdende auto (91%). Gebrek aan vertrouwen en de wens om controle te houden zijn de belangrijkste redenen hiervoor. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

