Onderzoek | 20 januari 2022
Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen
Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...
Onderzoek | 19 januari 2022
Media moeten vertrouwen kweken, niet alleen desinformatie ontkrachten
Nieuw onderzoek stelt dat nieuwsmedia zich meer moeten richten op de acceptatie van betrouwbare informatie, meer dan op het bestrijden van desinformatie. Ontmaskering, misinformatie factchecken, de leugen bestrijden, het zijn in de nieuwsvoorziening essentiële zaken, maar volgens de Harvard Kennedy School hebben ze slechts een minimaal effect op het vertrouwen van burgers in betrouwbare nieuwsorganisaties....
Onderzoek | 19 januari 2022
Regio-onderzoek: Noord-Holland kiest voor mode, Utrecht voor duurzaamheid
Al eerder schreef DPG Grow over regionale kenmerken in advertenties. Nu verschijnt er een artikel over de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Wat blijkt? Een meerderheid kiest het liefst lokale producten en diensten. Inwoners van Limburg zijn het meest honkvast en hebben ook de meeste interesse in regionaal nieuws. Zeeuwen...
Onderzoek | 19 januari 2022
Onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de sport
I&O Research doet – in samenwerking met Centerdata – onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de zwem-, handboog-, en badmintonsport. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de drie bonden en NOC*NSF. In het onderzoek wordt gekeken naar de ervaringen van grensoverschrijdend gedrag onder leden van de betrokken sportbonden in de afgelopen vijf jaar. Er wordt...
Onderzoek | 17 januari 2022
Flexibele werktijden na salaris het belangrijkst
Motivaction deed in opdracht van Rendement Uitgeverij onderzoek naar de beloning van werknemers. HR-professionals, OR-leden en andere ‘(mee)beslissers’ denken dat, naast loon, flexibiliteit in werktijd het belangrijkst is (60%), gevolgd door scholings- en ontwikkelingsmogelijkheden (58%). 47% van de respondenten stelt dat plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerken) een van de belangrijkste vormen van beloning is. 46% noemt...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 12 januari 2022
Kijktijd 2021
De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft de cijfers over 2021 gepubliceerd. De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar gemiddeld 27 minuten per dag (in 2020: 24 minuten). De...
Onderzoek | 12 januari 2022
Flitsbezorging vooral populair onder jongeren
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat de helft van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend. Zo is 61% van de jongeren (18 t/m 34 jaar) er bekend mee, geldt dat voor 54% van de groep 35-54 jaar en voor 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas...
Onderzoek | 12 januari 2022
Onstuimige groei flitsbezorging
Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. In het eerste halfjaar van 2021 waren het nog 200.000. Dat blijkt uit onderzoek dat Kantar november jl. uitvoerde. Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantar in dat...
Onderzoek | 10 januari 2022
Merendeel ouders ziet voordelen in videogaming door kinderen
87% van de ouders voordelen ziet in het videogamegedrag van hun kind. Dit zien zij vooral terug in de Engelse taalvaardigheid van kinderen, maar ook andere voordelen zoals het bevorderen van de creativiteit, intelligentie en sociale vaardigheden worden genoemd. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van VGFN. Ouder blijken ten opzichte van...
Onderzoek | 10 januari 2022
Facebook, Google en Amazon profiteren meest van einde third party cookies
Marketingfacts meldt dat onderzoek onder marketingbeslissers in de VS laat zien dat bijna 9 van de 10 voor hun marketing of advertenties afhankelijk zijn van third party cookies. Maar nu dat tijdperk eindigt, willen zij hun advertentiecampagnes aanpassen. En dat betekent voor 62% dat zij meer geld gaan uitgeven aan Facebook, Instagram, Amazon en Google....
Onderzoek | 10 januari 2022
Nederlanders met baan positief gestemd
Ondanks – of misschien wel dankzij - alle beperkingen en improvisaties door corona, is het merendeel van de 5,7 miljoen werkende Nederlanders in loondienst opvallend positief over zijn of haar situatie. Dat blijkt uit onderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank, uitgevoerd door PanelWizard. Over het geheel genomen zijn de ruim duizend ondervraagden opvallend tevreden over hun...
Tom van Bommel van Unravel Research reageert op blog Neurensics
Een reactie van Tom van Bommel, Research Director van Unravel Research op de blog 'De echte neuromarketing-tool: EEG of fMRI?' van Victor Lamme, Head of Science van Neurensics dat onlangs in de Daily Data Bytes verscheen. We vroegen ons al af waarom we dit jaar geen kerstkaart van Neurensics hebben ontvangen, maar het artikel van...