Bureaus | 19 mei 2020
19 mei 2020

Validators ontwikkelt online neurotool EmotionFlow met Facial Coding en AI algoritmes

Validators introduceert EmotionFlow, een online neurotool waarmee je visuele content eenvoudig test op emotionele beleving. Toevoeging van Artificial Intelligence aan Facial Coding maakt analyse van gezichtsuitdrukkingen betrouwbaarder en voor meer toepassingen bruikbaar. Respondenten nemen namelijk deel in hun eigen natuurgetrouwe setting: thuis op de bank of onderweg.

Onderzoek | 19 mei 2020
19 mei 2020

Critically assessing AI tools and cultural data in digital humanities

An increasing number of our rich cultural heritage are available in digital formats. Humanities scholars have therefore added AI and other computational techniques to their research methods. In her PhD thesis, Myriam Traub explores sources of bias in data and tools used by humanities scholars.

Bureaus | 06 mei 2020
06 mei 2020

MeMo2 introduceert FLOW: AI gedreven voorspellingssoftware voor marketing analytics

Recentelijk heeft MeMo2 een nieuwe manier van realtime crossmediaal meten en optimaliseren geïntroduceerd. Nederlandse consumenten delen met de THX app continue crossmedia-exposure, shopping-gedrag en diepgaande inzichten. Consumenten helpen nu merken 24/7 om nog sterkere merken te worden.

Interviews | 20 april 2020
20 april 2020

Sennay Ghebreab – Strijder voor eerlijker algoritmes

Neuro-informaticus Sennay Ghebreab (1973) wilde op de middelbare school arts worden, vertelt hij op zijn werkkamer op het Science Park van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maar toen zijn vader een computer voor hem kocht, raakte hij zo gefascineerd dat hij impulsief koos voor de – toen nieuwe – studie technische informatiesystemen en voor AI. ‘AI houdt ons als maatschappij een spiegel voor.’

Onderzoek | 15 april 2020
15 april 2020

Onderzoek duiden in de context: verlies het umfeld niet te snel uit het oog

Dataplatform Dynata zoomt in op trends die invloed hebben op de meningen die mensen hebben en op de manier waarop onderzoekers hen bij onderzoek moeten betrekken. ‘Wees je bewust van de veranderende context’, is de boodschap van Stefan Boom – vice president sales EMEA van Dynata.

Actueel | 07 april 2020
07 april 2020

Clou 97 nu online

De abonnees op Clou zouden op 10 april het eerstkomende nummer per post ontvangen, maar nu veel mensen thuis werken, verschijnt Clou 97 helemaal digitaal, zodat de lezers het blad toch allemaal in huis hebben. Klik op de link voor het complete magazine.

Onderzoek | 19 maart 2020
19 maart 2020

Nederlanders zien niets in VR-bril

Het aantal Nederlanders dat een VR-bril bezit is de afgelopen periode nauwelijks gestegen. Slechts 6% van de consumenten is in het bezit van een dergelijke bril. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Actueel | 25 februari 2020
25 februari 2020

Europese Commissie presenteert strategie voor data en Artificial Intelligence

De Europese Commissie heeft onlangs haar ideëen en acties over de digitale transformatie in Europa gepubliceerd. De Europese Commissie hoopt hiermee een strategie gevonden te hebben die voor heel Europa gaat werken.

Onderzoek | 13 februari 2020
13 februari 2020

Freddie wint de Ster Gouden Loeki 2019

De reclame ‘Freddie’ van Staatsloterij en TBWANEBOKO wint Ster Gouden Loeki 2019! De uitslag kwam tot stand voor 50% door het publiekspanel van GfK en 50% door het Nederlands publiek. Validators bracht voorafgaand aan de uitslag nog een voorspelling uit. 

Bureaus | 05 november 2019
05 november 2019

MetrixLab gebruikt AI in 24-uurs advertentie copy pre-testing tool

MetrixLab heeft een nieuwe tool ontwikkeld die klanten in staat stelt advertenties binnen 24 uur te pre-testen. ACT Instant gebruikt “machine’ en ‘deep learning” elementen van artificial intelligence (AI) om de prestatie van de advertentie te voorspellen zonder gebruik te maken van surveys of respondenten. 

Actueel | 16 oktober 2019
16 oktober 2019

From AI to analytics

It’s not just your data, but what you do with it that counts. Savvy brands use data-driven insights to deliver personalised customer experiences that stand out from the competition. And, according to our latest research, most organisations consider data-centricity a top priority for 2020.

Onderzoek | 16 oktober 2019
16 oktober 2019

Niet in alle 16- en 17-jarigen schuilt een Greta Thunberg

Scholieren van 16 en 17 jaar zijn wel bereid zijn om voor een beter milieu minder single-use producten te gebruiken, maar niet bereid te minderen met het eten van vlees, zo blijkt uit onderzoek van Team Vier in samenwerking met scholieren van het Christelijk Lyceum Zandvliet.

Ook de laatste bytes ontvangen?