Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Regering schetst kader voor toepassing algoritmen

De regering heeft in een brief een implementatiekader geschetst voor algoritmen. Naast de vele voordelen van algoritmen is er een hoog risico op framing en misbruik. En dat leidt weer tot maatschappelijke kritiek. Toepassing van algoritmen biedt allerlei mogelijkheden om taken beter vorm te geven en uit te voeren. Maar er kleven ook risico’s aan...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Norstat opent nieuw Nederlands hoofdkantoor in Amsterdam

Norstat opende afgelopen week haar nieuwe Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Het kantoor, gevestigd op het voormalige Stork-terrein in Oostenburg, biedt plek aan het gehele Norstatteam in Nederland van zo’n 35 medewerkers. Ook heeft het nieuwe pand een state-of-the-art onderzoeksruimte plus een aparte ruimte voor de afhandeling van inhome user tests. Met het starten van de...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

ElastIQ-Connect op eerste plaats MKB Data Science Top 50

Op donderdag 22 juni 2023 streden drie bureaus die zich toeleggen op data-science om de eerste plek tijdens het evenement van de MKB Data Science Top 50. ElastIQ-Connect veroverde de eerste plaats, gevolgd door Amsterdam Data Collective en Veneficus. Voor het evenement, georganiseerd door Florijnz Corporate Finance, De Breed & Partners, het MKB Datalab, Gemeente...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

Robots middenin de socialiseringslag

Aanstaande donderdag worden de winnaars bekendgemaakt van de Data & Insights Awards 2023. Een van de awards gaat naar de Insight Scientist van het jaar. Elk jaar is er een thema aan verbonden en deze keer gaat het over robots. Op 1 juni organiseerde het D&IN het ‘Topic of the year-Symposium’ waar de vier genomineerden...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

DDMA en de HvA werken samen aan master Digital Driven Business

DDMA en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gaan samenwerken bij de masteropleiding Digital Driven Business. Het doel van de samenwerking is het gat tussen opleiding en praktijk te verkleinen en toptalent aan de data-driven marketingsector te koppelen. In een éénjarige, Engelstalige, multidisciplinaire masteropleiding worden jaarlijks ruim 60 studenten klaargestoomd voor de arbeidsmarkt, met vakken als...
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Autoriteit Persoonsgegevens opent haar deuren

Op zaterdag 3 juni neemt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) deel aan het Rondje Rechtsstaat en opent de deuren voor publiek in het kader van de Week van de Rechtsstaat. Naast de AP doen negen andere instituties die de rechtsstaat vormgeven, mee aan deze dag, waaronder de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en...
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Real-time heatmap wint Sensor Data Challenge 2023

Afgelopen maand organiseerden CBS, de Haagse Hogeschool, het RIVM en de Universiteit Utrecht voor de vierde keer de Sensor Data Challenge. Daarin werkten studenten en professionals aan de vraag hoe kunnen sensoren gecombineerd worden met applied data-science om gedrag in werk- en leefomgeving te meten, voorspellen en verbeteren. Winnaar was het team Leanatics van de...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

40% Nederland monitort gezondheid

Ruim 40% van Nederland gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Dit komt neer op bijna zes miljoen Nederlanders. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Apparaten van Apple, Garmin, Medisana, Omron en Samsung zijn het populairst om gezondheid te monitoren. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. Ruim 40%...
Actueel | 20 april 2023
20 april 2023

Vierde editie Ladies of Data: data-science en diversiteit

Op 11 mei a.s. vindt de 4de editie van Ladies of Data plaats bij de Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch. Een event met als doel vrouwelijke rolmodellen in de wereld van data-science uit te lichten en bezoekers te inspireren met verhalen over diversiteit. Het thema van dit jaar is: ‘Everything is a...
Actueel | 20 april 2023
20 april 2023

Zoekmarketing klaar voor een nieuw tijdperk

Zoekmarketing staat aan de vooravond van een grote transformatie. Groter dan toen Google meer dan 20 jaar geleden voor het eerst zijn advertentieveiling introduceerde, en ook groter dan recente introductie van algoritmen om zoeken meer te personaliseren. Dat stelt het rapport Global Advertising Trends: Search 3.0. Er lonkt nu een derde tijdperk, met daarin een...
Actueel | 11 april 2023
11 april 2023

Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud van start

Onlangs vond de oprichting plaats van het Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud (CoE-DSC). Het centrum bouwt voort op de inzet en resultaten van de Data Sharing Coalition, de werkgroep Data Delen van de Nederlandse AI Coalitie en de Gaia-X Hub NL. Alle partijen uit de genoemde coalities zijn aangehaakt bij dit initiatief....
Actueel | 28 maart 2023
28 maart 2023

Gezamenlijke afspraken nodig voor succesvolle integratie AI in marktonderzoek

In een recente uitgave van Research World van ESOMAR schrijft Michael Campbell (PhD Candidate op Carleton University) over AI en de insightssector. Campbell signaleert ontwikkelingen die de sector verregaand beïnvloeden, maar die op dit moment lijden aan gebrek aan samenhang. En die samenhang is wel nodig wil de marktonderzoekbranche op een succesvolle manier AI integreren....

Ook de laatste bytes ontvangen?