Onderzoek | 04 maart 2020
04 maart 2020

GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2019

In december 2019 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 28% van de doelgroep 25-54 jaar met hun website en app. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2019, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag in Nederland wordt onderzocht.

Onderzoek | 04 maart 2020
04 maart 2020

Trends in Digitale Media 2020

De manier waarop Nederlanders audio consumeren verandert door de jaren heen. Dat blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.

Onderzoek | 25 februari 2020
25 februari 2020

Middeninkomens meest geraakt door leenstelsel

Studenten met ouders met een middeninkomen zijn minder goed af met het leenstelsel dan studenten uit lagere of hogere inkomensklassen. Zij krijgen vaak geen of een lage aanvullende beurs, terwijl hun ouders relatief weinig bijdragen aan hun studiekosten. Deze groep is daardoor financieel slechter af dan studenten met ouders uit lagere- en hogere inkomensgroepen.

Onderzoek | 13 februari 2020
13 februari 2020

Nederlanders gamen dagelijks half miljard minuten

We zijn daarbij steeds meer gaan gamen op de smartphone. Het aandeel gebruiksminuten op de smartphone (35%) is inmiddels beduidend groter dan het aandeel van console gaming (15%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Groei van leisure door stijgende welvaart en vitale ouderen

De groei in de sector leisure schakelde in 2019 na een aantal jaar van robuuste groei terug naar een lagere versnelling: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Vooral bij restaurants (+0,6%) en cafés (-1,0%) viel de omzetgroei tegen.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Video highlights trends in digitale media 2019 onderzoek

TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op het internet surft tijdens het TV-kijken, is dat steeds vaker naar aanleiding van TV-content. In 2019 geldt dit voor 61% van de Nederlanders. In 2018 was dit nog 54%. Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwstee editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK.

Actueel | 23 januari 2020
23 januari 2020

De kracht van video: merkherkenning en boodschap-overdracht

Al decennialang weten we dat het gebruikmaken van video een enorm versterkend effect kan hebben op het resultaat van een campagne. We weten ook dat de kans dat je video gezien wordt – door de toenemende strijd om aandacht – al lang niet meer vanzelfsprekend is.

Interviews | 23 januari 2020
23 januari 2020

Elke dag verbindingen maken; het merk Chantal Janzen op het MIE

&C is het jonge 360° content- en lifestyle-merk van mediapersoonlijkheid Chantal Janzen. Aan het hoofd staat de ervaren topmarketeer Chantall Olthoff. Zij vertelt hoe het multimediale bedrijf moderne vrouwen bereikt, en hoe inzichten uit data de strategie helpen ontwikkelen.

Onderzoek | 07 januari 2020
07 januari 2020

Collegaliefde gaat niet door de maag

PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voerde in opdracht van Acties.nl een onderzoek uit naar de werklunchbeleving van 1.085 Nederlanders werkzaam in loondienst met een werkplek buitenshuis.

Actueel | 10 december 2019
10 december 2019

Gouden kansen bij de zilveren generatie

De bevolkingspiramide van het CBS is zijn oorspronkelijke figuur allang verloren: in tegenstelling tot de vorige eeuw vormen jongeren niet langer de meerderheid. Nederland heeft meer ‘generation silvers’ dan millennials, en in de komende decennia zal het aantal senioren blijven groeien. Marketeers krijgen meer oog voor deze oudere doelgroep, maar de doorvertaling naar een effectieve strategie ontbreekt. Een gemiste kans volgens Pieter Paul Verheggen van Motivaction.

Onderzoek | 03 december 2019
03 december 2019

1 Miljoen TikTok gebruikers in Nederland

Social media app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 1.911 Nederlanders.

Onderzoek | 04 november 2019
04 november 2019

Jongeren hebben minder last van wintertijd

Een op de drie Nederlanders heeft last van de wintertijd. Dat blijkt uit onderzoek van MWM2. Vooral 55-plussers ervaren het uur tijdsverschil als zeer hinderlijk.

Ook de laatste bytes ontvangen?