Onderzoek | 11 augustus 2021
Kijktijd en marktaandelen juli 2021
De Stichting KijkOnderzoek (SKO) meldt dat de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) in juli uitkwam op gemiddeld 180 minuten per dag. In juni was dit 175 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 139 minuten. Hiervan werd 118 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 41 minuten per...
Onderzoek | 28 juni 2021
Online streams bereiken meer dan 12 miljoen mensen in mei
Uit de nieuwste cijfers uit het bereiksonderzoek GfK DAM blijkt dat in mei 2021 maar liefst 12,1 miljoen personen online video- en audiostreams bekeken of beluisterden op Nederlandse sites en apps. De online video- en audiostreams op Nederlandse websites en apps zijn in mei 2021 gezamenlijk door 12,1 miljoen personen bekeken of beluisterd. Dat is...
Actueel | 14 juni 2021
Verticale revolutie in de videomarketing
Bewegend beeld nemen we al ruim 100 jaar horizontaal waar. Van iedere televisie of bioscoopdoek overtreffen de breedtematen de lengtematen. Nu we bewegend beeld op onze verticaal georiënteerde smartphone bekijken ontstaat er een discrepantie tussen apparaat (verticaal) en presentatievorm (horizontaal). Hoe lossen we die discrepantie het beste op? Moeten we de consument ‘dwingen’ zijn apparaat...
Onderzoek | 27 mei 2021
Kwalitatief onderzoek in tijden van corona
In deze tijden van corona is fysiek kwalitatief onderzoek nagenoeg onmogelijk geworden. Veel kwalitatief onderzoek is het afgelopen coronajaar verplaatst naar online. Deze transformatie gaat gepaard met een grotere inzet van techniek. Hoe heeft de onderzoeksbranche dit aangepakt? Martin de Bruin sprak in opdracht van de MOA met 12 onderzoeksbureaus, 3 selectiebureaus en 3 leveranciers...
Actueel | 26 mei 2021
NRC Media & DVJ Insights presenteren ‘Feitelijk betrouwbaar’
De coronapandemie zorgde voor een sterke behoefte aan betrouwbare informatie en kwaliteitsjournalistiek. Maar wat zorgt ervoor dat de mediaconsument een nieuwsmerk vertrouwt? En wat is de relatie tot advertising? Die vragen pakte NRC Media samen met DVJ Insights op. Het resultaat is het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’ dat wordt gepresenteerd op Road to MIE. Het onderzoek...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 14 april 2021
Meerderheid blijft ook na corona online kopen
Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel. Het afgelopen jaar zijn er vaker online aankopen gedaan en dat is terug te zien in alle generaties....
Onderzoek | 13 april 2021
YouTube groeit en groeit
Het gebruik van YouTube groeide vorig jaar sterk, tot een gemiddelde kijkduur van 22 uur per maand per persoon, blijkt uit een analyse in 15 landen. In acht landen was er zelfs sprake van dubbele cijfers. India had de grootste stijging, met 23,4% tot 26,4 uur per maand, gevolgd door Rusland (+21,1% tot 30,4 uur)...
Bureaus | 05 april 2021
Miles Research investeert in Whatsapp Only-onderzoek
Bij Miles Research zijn de laatste tijd diverse nieuwe datacollectietechnieken in kaart gebracht. Daarachter zit de overtuiging dat technologische ontwikkelingen marktonderzoek beter, sneller en soms leuker maken. Eerder beschreef Eric Landwaart van Miles Research in Daily Data Bytes de mogelijkheden van Voice. Deze keer gaat hij in op onderzoek via Whatsapp. Onderzoek via Whatsapp is...
Bureaus | 01 april 2021
Kantar en Ipsos samen geselecteerd voor Nationaal Media Onderzoek
Na een uitgebreide tender zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat het op termijn de huidige standaarden vervangen. Elk afzonderlijk bereiksonderzoek wordt...
Onderzoek | 29 maart 2021
Media Ukkie Dagen
Het zijn ongewone tijden en in veel jonge gezinnen wordt er flink gebruikgemaakt van media. Gemiddeld driekwart van de ouders worstelt met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Zo blijkt uit het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek dat vorige week is gepubliceerd in het kader van de Media Ukkie Dagen die nog tot en met vrijdag...
Actueel | 10 maart 2021
Verkiezingen – het nut van de stemhulp
De afgelopen jaren vliegen in verkiezingstijd de stemhulpen de kiezer om te horen. Bijna de helft van de kiezers (46%) vulde tot dinsdag jl. al tenminste één stemhulp in. Het landschap aan kieswijzers is inmiddels zeer divers. Manuel Kaal van Kantar Public schreef er een artikel over. Je hebt de ‘traditionele’ stemhulpen, zoals de Stemwijzer.nl,...
Onderzoek | 10 maart 2021
Omzet TV-reclamemarkt € 753 miljoen
De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Dat is een daling van 9%. De TV-markt heeft zich wel hersteld na een dramatische eerste helft van het jaar. De groei in de tweede helft van het jaar was 3,4%. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 van Screenforce. In...