Onderzoek | 25 februari 2020
25 februari 2020

Publieke mispercepties over hoe vaak een doodsoorzaak voorkomt

Ipsos’ meest recente Perils of Perception studie laat de publieke mispercepties in 32 verschillende landen zien over hoe vaak een bepaalde doodsoorzaak voorkomt.

Onderzoek | 25 februari 2020
25 februari 2020

Middeninkomens meest geraakt door leenstelsel

Studenten met ouders met een middeninkomen zijn minder goed af met het leenstelsel dan studenten uit lagere of hogere inkomensklassen. Zij krijgen vaak geen of een lage aanvullende beurs, terwijl hun ouders relatief weinig bijdragen aan hun studiekosten. Deze groep is daardoor financieel slechter af dan studenten met ouders uit lagere- en hogere inkomensgroepen.

Onderzoek | 25 februari 2020
25 februari 2020

Zo helpt flexibel UX-onderzoek Vattenfall verder

Wendbaar, flexibel, lenig: dat is de enige manier waarop organisaties vandaag de dag het beste om kunnen gaan met veranderingen. Zo ook Vattenfall, een van Nederlands grootste energieleveranciers. Bij de ontwikkeling van hun digitale middelen maakt zij regelmatig gebruik van UX-onderzoek in korte, snelle trajecten. In deze blog vertelt Jeroen Spetter, hoe Ruigrok NetPanel, Vattenfall helpt hun klanten optimaal van dienst te zijn.

Onderzoek | 13 februari 2020
13 februari 2020

Freddie wint de Ster Gouden Loeki 2019

De reclame ‘Freddie’ van Staatsloterij en TBWANEBOKO wint Ster Gouden Loeki 2019! De uitslag kwam tot stand voor 50% door het publiekspanel van GfK en 50% door het Nederlands publiek. Validators bracht voorafgaand aan de uitslag nog een voorspelling uit. 

Onderzoek | 13 februari 2020
13 februari 2020

Nederlanders gamen dagelijks half miljard minuten

We zijn daarbij steeds meer gaan gamen op de smartphone. Het aandeel gebruiksminuten op de smartphone (35%) is inmiddels beduidend groter dan het aandeel van console gaming (15%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Onderzoek | 12 februari 2020
12 februari 2020

De meeste mensen vinden het Coronavirus een continue bedreiging

Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. Een meerderheid van de mensen in acht grote landen zegt dat het coronavirus een grote of zeer grote bedreiging voor de wereld vormt. Nog eens één op de drie zegt dat het virus een matige bedreiging voor de wereld vormt.

Onderzoek | 11 februari 2020
11 februari 2020

Net Promoter Score binnen de B2B in Nederland stagneert in 2020

Waar vorig jaar de Net Promoter Score (NPS), de onderzoeksmethode om de mate waarin klanten een organisatie aanbevelen in kaart te brengen van Integron, nog steeg van 10% naar 14%, is de score dit jaar afgenomen naar 12%.

Onderzoek | 30 januari 2020
30 januari 2020

3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Valentijnsdag, meer een feest voor vrouwen

Valentijn is al jaren onverminderd populair in Nederland. 29% van de Nederlanders heeft in 2019 Valentijnsdag gevierd. Vooral jongeren staan stil bij de dag van der liefde: zowel onder Gen Z’ers als millennials was het deelname percentage in 2019 40%. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction onder een landelijk representatieve steekproef van 1.540 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Amazon klaar voor een vliegende start in Nederlandse consumentenmarkt!

Begin dit jaar betreedt Amazon de Nederlandse e-commerce markt. Waar retailers zich volop aan het voorbereiden zijn en experts voorspellingen doen over de impact op de markt, lijkt de consument er wel klaar voor.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Groei van leisure door stijgende welvaart en vitale ouderen

De groei in de sector leisure schakelde in 2019 na een aantal jaar van robuuste groei terug naar een lagere versnelling: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Vooral bij restaurants (+0,6%) en cafés (-1,0%) viel de omzetgroei tegen.

Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Newcom Nationale Social Media onderzoek

Social Media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Je leest het in het Newcom Nationale Social Media onderzoek.

Ook de laatste bytes ontvangen?