Actueel | 19 juli 2022
Daily Data Bytes in de zomer
De komende weken verschijnt Daily Data Bytes één keer per week. Vanaf 16 augustus zijn we er weer twee keer per week. Wij wensen u een fijne vakantie!
Actueel | 19 juli 2022
Vaker op Instagram, maar langer op TikTok
TikTok claimt dat gebruikers gemiddeld 1,5 uur op de app zitten en dat is langer dan op Instagram. Maar Instagram wordt vaker door de gebruikers geopend (39%) dan TikTok (29%). Over TikTok gaat het verhaal dat het iets heeft ontwikkeld waardoor gebruikers niet kunnen stoppen met kijken. Onderzoek wijst uit dat daar wel iets in...
Actueel | 14 juli 2022
NMO start tender voor NMO Cross Media
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om de diverse onderdelen bij elkaar te brengen, zodat er één cross-mediale dataset ontstaat waarmee de markt op strategisch niveau kan plannen. Voor het integreren van alle relevante datasets is een...
Actueel | 14 juli 2022
Data & Marketing Association pleit voor continue scholing
De Engelse Data & Marketing Association (DMA) pleit voor een cultuurverandering in de marketing- en de creatieve industrie met als doel om meer werknemers via continu en gestructureerd leren betere digitale en data-vaardigheden bij te brengen en talent tot ontwikkeling te laten komen. De DMA is voorstander van zogenaamde 'micro-upskilling', waarbij werknemers op regelmatige basis...
Actueel | 12 juli 2022
Gebruiker profiteert van nieuwe regels voor digitale platforms
Het Europees Parlement stemde afgelopen week in met de Digital Markets Act (DMA), waarvan Nederland een van de aanjagers is. De DMA is vanaf 2023 van kracht. Ook de Digital Services Act (DSA) kreeg groen licht, en die gaat in 2024 in. Eind 2023 treedt bovendien de Data Governance Act (DGA) in werking. De DMA...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 12 juli 2022
Kantar en equitybedrijf kopen StepUp RGM
Kantar en private equity-firma SilverTree Equity hebben StepUp RGM, leverancier van revenue growth management-software en big data-oplossingen, overgenomen. Voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt. StepUp RGM, opgericht in 2010 telt meer dan 65 werknemers en heeft ook kantoren in New York en Miami. SetUp RGM biedt een scala aan diensten, variërend van het meten...
Actueel | 07 juli 2022
Consument heeft geen vertrouwen in voedselsysteem
Vertrouwen in het voedselsysteem is de basis voor duurzame en gezonde keuzes, maar dat vertrouwt ontbreekt bij Europese consumenten. Een bijdrage van Durk Bosma van het Future of Food Institute. Minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in de integriteit van het voedselsysteem, zo blijkt uit een pan-Europese studie onder meer dan 20.000...
Actueel | 07 juli 2022
Ban op BN’ers in gokreclames effectief (zegt het brein)
Vorige week werd het inzetten van BN’ers voor gokreclames verboden. Gaat dat helpen? De meningen zijn verdeeld. Unravel Research keek naar hun database van commercials en peilde de effectiviteit van BN’ers in reclame. Goed gegokt want die effectiviteit is er wel degelijk. Andy van der Meijde, Ellie Lust, Hans Klok en Kim Feenstra…, bekend Nederland...
Actueel | 07 juli 2022
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest over jongerenmarketing
In Dossier The Young Ones van MarketingTribune vertellen Yvonne van Sark van Youngworks en Sylvie Verbiest van Small Kids & Youth over jongerenmarketing. Moeten jongeren beschermd worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf, of regelen ze het zelf wel? Lees het hele artikel hier.
Actueel | 05 juli 2022
NielsenIQ en GfK gaan fuseren
NielsenIQ en GfK hebben de samenvoeging van de twee bedrijven aangekondigd. Binnen het samenwerkingsverband heeft de eigenaar van NielsenIW, Advent International, een meerderheidsbelang. Voorwaarden van de deal zijn nog niet bekendgemaakt. In maart van dit jaar meldde de private equity-nieuwssite Unquote dat investeerder KKR zijn plannen om GfK te verkopen had stopgezet omdat er niet...
Actueel | 30 juni 2022
Neuromarketingwebinars Unravel meer dan 10.000 keer bekeken
Ze beginnen al langzamerhand een cultstatus te krijgen, en de jury van de MOAward voor Bureau van het jaar – waarvoor Unravel Research dit jaar was genomineerd - wees er ook al op: de wekelijkse lunchwebinars zijn een hit. Tijd voor een bezoekje. Het is woensdagochtend, tien voor twaalf. De laatste voorbereidingen worden getroffen voor...
Actueel | 28 juni 2022
Essensor bureau van het jaar 2022 bij de MOAwards
Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, dat is de officiële titel die sensorisch marktonderzoekbureau Essensor een jaar lang mag voeren. De prijs werd toegekend tijdens de bekendmaking van de MOAwards 2022 op 23 juni jl. Andere winnaars zijn Eva Gerritse, Jamie van der Heijde, Simone Neeling, Mirella Kleijnen en Marcel Paquay. Afgelopen donderdag...