Onderzoek | 14 april 2022
14 april 2022

Meerderheid Nederlandse werknemers voelt zich veilig bij werkgever

Over het algemeen heerst er binnen Nederland een open en goede organisatiecultuur. De maatschappelijke onrust rondom gevallen van ongewenst en ongepast gedrag vertaalt zich niet naar lagere tevredenheidscijfers of meer gevoelens van onveiligheid bij werkend Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Integron. De meeste medewerkers voelen zich emotioneel veilig bij...
Onderzoek | 14 april 2022
14 april 2022

Fijne collega’s zorgen voor werkgeluk jongeren

Wie gelukkig wil zijn met de keuze voor een (bij)baan, kan maar beter fijne collega’s om zich heen hebben. Die dragen namelijk het meeste bij aan het werkgeluk van Nederlandse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van Domino’s Nederland, uitgevoerd door DVJ Insights. Highlights onderzoek: Fijne collega’s, helemaal jezelf kunnen zijn en salaris staan in de...
Actueel | 12 april 2022
12 april 2022

NLO stelt lancering nieuw luisteronderzoek uit

Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft in overleg met haar onderzoekspartners Ipsos en Kantar besloten de lancering van het nieuwe luisteronderzoek uit te stellen tot later dit jaar. Deze extra tijd stelt de onderzoeksbureaus in de gelegenheid om een volledig panel op te bouwen. Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de...
Actueel | 12 april 2022
12 april 2022

SMART-congres op 21 april over ‘De kunst van impactvolle verandering’

Op 21 april vindt live het SMART-congres plaats, met als thema ‘De kunst van impactvolle verandering’. In de DDB van 5 april stelden we de eerste twee sprekers van het congres voor (Tom van Bommel van Unravel Research en Ronald Laan van Haystack Consulting). Nu is het de beurt aan de drie andere sprekers. Globrands...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Ouders vinden mediaopvoeding van kinderen tot 6 jaar niet urgent

Bij driekwart van de ouders staat mediaopvoeding op de laatste plaats – na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Wel zien ze positieve effecten van media, zoals betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook vinden ze media goed voor de creativiteit. Dit blijkt uit het Iene Miene Media-onderzoek dat eind maart werd gepresenteerd. Het onderzoek...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Kwart ondernemers: eigen bedrijf doet te weinig aan MVO

Ruim een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat blijkt uit onderzoek van Scaleup Impact, uitgevoerd door Panelwizard. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo denkt 19% dat bedrijven zonder MVO-doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan. MVO dient meer dan alleen een maatschappelijk belang,...
Actueel | 07 april 2022
07 april 2022

Essensor, Mare en Unravel Research genomineerd voor Bureau van het jaar

Voor alle zes onderdelen van de MOAwards zijn de genomineerden vandaag bekendgemaakt. In de categorie Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar zijn genomineerd Essensor, MARE en Unravel Research. De winnaars worden bekendgemaakt op 23 juni. Hieronder alle genomineerden! Genomineerden Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar De drie bureaus die de eindronde...
Onderzoek | 07 april 2022
07 april 2022

Merken als steun en toeverlaat van Gen Alfa

Gen Alfa (vanaf 2010) heeft hoge verwachtingen van merken, volgens onderzoek van insight consultant Beano Brain. Die generatie heeft wel een vertrouwde voorkeur. De top 5 van merken wordt aangevoerd door YouTube, gevolgd door Netflix. Het team van Beano Brain praatte een jaar lang met Britse kinderen en tieners over hun voorkeuren en keek naar...
Onderzoek | 07 april 2022
07 april 2022

Communiceren anno 2022: bellen en appen

Nederlanders bellen bij voorkeur nog op de traditionele manier, maar sms'en is nagenoeg geheel vervangen door apps. Dat is een van de conclusies uit het nieuwe Communication behaviour of Dutch consumers 2022-Q1-rapport van Telecompaper. Nederlanders gebruiken voornamelijk messaging-apps zoals WhatsApp om berichten te versturen. 69% gebruikt dagelijks een messaging-app en 87% doet tenminste één keer...
Actueel | 05 april 2022
05 april 2022

Nielsen toch verkocht

Een paar weken geleden verwierp Nielsen nog een overnamebod van 15 miljard dollar, nu is er een overeenkomst gesloten voor overname door een private equity-consortium onder leiding van Evergreen Coast Capital Corporation en Brookfield Business Partners. Het overnamebedrag is iets gestegen, tot ongeveer 16 miljard dollar. De raad van bestuur van Nielsen stemt unaniem in...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Volgorde media-inzet bepaalt effectiviteit campagne

Uit onderzoek van Ad Alliance blijkt dat een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform het effectiefst is. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst. De resultaten zijn gebaseerd op twee onderzoeken in samenwerking met Unravel Research en DVJ Insights. De resultaten van de onderzoeken laten zien dat...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Ander reisgedrag na de pandemie

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag. Ruim 1,9 miljoen werkende forenzen gaan structureel ander reisgedrag vertonen. Zij willen meer dagen thuis blijven werken. Een half miljoen werkenden wil zelfs blijvend de werksituatie veranderen en zoveel mogelijk thuis werken. Dat blijkt uit de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom. Nu het thuiswerkadvies is...

Ook de laatste bytes ontvangen?