Best practices | 16 december 2020
Tips voor omgaan met data-analyse
Steeds meer marketeers en cx-professionals komen met data-analyse in aanraking. Dat betekent ook dat zij voor de uitdaging staan om de uitkomsten van deze onderzoeken te begrijpen en vervolgens te gebruiken om goede vervolgacties te ondernemen. Lotte van Bakel, data-scientist bij Underlined, geeft 5 tips voor het trekken van conclusies uit data-analyse. 1 Bekijk data...
Best practices | 08 december 2020
Aan de slag met de nieuwe Google Tag Manager
Folkert van Oorschot van Traffic Builders praatte je twee weken geleden bij over Google Analytics 4. In het tweede deel van het verhaal vertelt hij je alles over de Google Tag Manager Update. Google heeft in oktober de Google Tag Manager (GTM) voorzien van een nieuw likje verf. Vooral de interface en het gebruik van...
Onderzoek | 01 december 2020
Kabinet reageert op onderzoek algoritmen
Het kabinet heeft onderzoek laten doen naar de vraag of beleid en regelgeving rondom algoritmen voldoet. De conclusies die het kabinet uit de verschillende onderzoeken trekt, zijn vastgelegd in een Kamerbrief. Highlights: In het onderzoek ‘Onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen’ zijn de onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen in kaart gebracht die zouden moeten worden voorkomen....
Best practices | 25 november 2020
Aan de slag met Google Analytics 4
In augustus 2019 kondigde Google een nieuwe property aan voor Google Analytics, de App+Web Property. Daarmee geeft Google de gebruiker meer analyse-mogelijkheden, zodat het hele analytics-pakket beter aansluit op verschillende behoeften van de gebruikers. We praten je bij over Google Analytics 4 en in een volgende aflevering ook over de Google Tag Manager Update. In...
Onderzoek | 04 november 2020
De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 3)
Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. Dit keer het derde en laatste deel: de topzware organisatie. Marktonderzoekbureaus...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 03 november 2020
EmotionAI
Wat heeft emotie te maken met data en AI? Kunnen emoties op schaal gemeten worden? Hierover sprak Mike Stevens tijdens de Data Insights-week namens de Digital Analytics-profgroep. In een presentatie eerder dit jaar gaf hij een overzicht van verschillende AI-toepassingen in research & analytics. Om emoties te meten zijn verschillende tools beschikbaar binnen consumer insights,...
Onderzoek | 28 oktober 2020
De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 2)
Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. In deel 1 zaten de facts & figures, nu, in deel...
De slag om Talent Analytics
Aan het einde van de 20ste eeuw ontstond de gedachte dat marketeers niet alleen hun voelsprieten naar buiten moeten richten maar ook naar binnen. Tevreden medewerkers maken tevreden klanten, zo luidt het basisprincipe van de ‘service-profit chain’-gedachte die in de jaren 90 ontstond. Dat had tot gevolg dat marketingprincipes hun intrede deden in de wereld...
Onderzoek | 20 oktober 2020
De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)
Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures. Tekst Ewout Witte...
Actueel | 19 oktober 2020
Nederland deelnemer Europese Cloud Federatie
Het belang van zowel voldoende opslag als een veilige en betrouwbare uitwisseling van data voor maatschappelijke en economische toepassingen neemt steeds verder toe. Daarom gaat Nederland deelnemen aan een initiatief van de Europese Commissie om gezamenlijk de Europese cloudinfrastructuur te versterken: de Europese Cloud Federatie. In Nederland zijn er al diverse initiatieven. Zo werkt de...
Actueel | 15 oktober 2020
Versnelling digitale transformatie nationale overheden
Op 5 oktober vond de startbijeenkomst plaats van de Coalition of the Willing, onder leiding van staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De coalitie is een initiatief van acht Europese landen (België, Duitsland, Denemarken, Estland, Frankrijk, Finland, Portugal en Nederland) om gezamenlijk resultaten te boeken én van elkaar te leren op het vlak...
Actueel | 15 oktober 2020
Data Insights Week – 26 t/m 30 oktober
Van 26 t/m 30 oktober 2020 vindt de Data Insights Week plaats, een week lang live en on-demand interactieve webinars van een breed scala aan data-experts. Zestig minuten lang krijg je toegang tot de laatste data-inzichten, informatie en ideeën op het gebied van big data en data science. De DA-Profgroep van de MOA biedt in...