Best practices | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

De toekomst van brand health tracking

Brand health tracking staat onder druk. De pandemie heeft dat verergerd. Sommige bedrijven besteden minder (of nauwelijks meer) aan marketing en ze doen minder aan meting. In dit artikel betogen Sjoerd Koornstra en Patrick Bruin dat brand health tracking belangrijk is en wat dat betekent voor company insights managers. Het spectrum aan verkoopkanalen wordt groter....
Bureaus | 11 oktober 2021
11 oktober 2021

NielsenIQ acquires Data Impact and Rakuten Intelligence

NielsenIQ has bought omnichannel analytics company Data Impact and e-commerce data business Rakuten Intelligence. NielsenIQ was formed earlier this year after its spin-off from Nielsen. The acquisitions will expand NielsenIQ’s e-commerce and omnichannel measurement services. Paris-headquartered Data Impact operates in 40 markets, mainly across Europe and in the US. The company’s technology offers banner and...
Onderzoek | 06 oktober 2021
06 oktober 2021

Beter voorspellen met regressieanalyse

Foeke van der Zee van hulpbijonderzoek.nl breekt een lans voor regressieanalyse. Want als je verkoopresultaat wilt voorspellen zul je nogal wat variabelen moeten meenemen. ‘En anders verkoop je alleen maar een oordeel.’ Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel marktonderzoekers alleen maar naar de resultaten van frequentieanalyses kijken. Daar is natuurlijk niets...
Onderzoek | 30 september 2021
30 september 2021

Graag een Ministerie van Digitale Zaken

Nederlanders hebben een sterke voorkeur voor een Minister van Digitale Zaken: 39% wil dat een digitale bewindspersoon wordt toegevoegd aan het kabinet, terwijl 23% van mening is dat dit niet nodig is. Dit blijkt uit onderzoek van banenplatform Honeypot, uitgevoerd door PanelWizard Direct. Bovendien vindt meer dan de helft van de Nederlanders (51%) dat er...
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

Verantwoord gebruik data voorwaarde commercieel succes

Het overtreffen van de verwachtingen in dataprotectie is een belangrijke factor in het succes van marketeers, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Twee baanbrekende internationale onderzoeken – in opdracht van Google in samenwerking met Ipsos en Boston Consulting Group (BCG) – geven inzicht in de ingewikkelde en vaak tegenstrijdige houding tegenover online privacy. Digitale...
Actueel | 15 augustus 2021
15 augustus 2021

Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. Zelfs als de lezer negatief staat ten opzichte van de boodschap, of onervaren met data is. In deze training leer je hoe jij met jouw eigen datavisualisaties mensen in...
Personalia | 07 juli 2021
07 juli 2021

Robin Mulders consultant bij Underlined

Per 1 juli is Robin Mulders begonnen als consultant bij Underlined. Hij startte zijn carrière als business consultant bij Adviesgroep Novius, waar hij organisaties hielp met strategisch advies, business analyse en project management. Zijn interesse is vooral gericht op customer experience en binnen Underlined wil hij er de mogelijkheden van data science aan toevoegen.
Actueel | 06 juli 2021
06 juli 2021

MOAwards 2021 – Doorzetters aan kop

Het zijn dit jaar de doorzetters uit het vak die een MOAward mee naar huis mochten nemen. Winnende Insight Professionals Christiaan Buitenhuis (aan bedrijfszijde) en Jori van de Spijker (aan bureauzijde) waren eerder genomineerd. Ook Validators, dat is uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, is een bekend gezicht. In 2015 won...
Actueel | 05 juli 2021
05 juli 2021

Gaia-X heeft Nederlandse hub

Gaia-X, het Europese initiatief om een data- en cloudinfrastructuur te ontwikkelen waarbij data-soevereiniteit geborgd kan worden, heeft sinds vorige week een Nederlandse hub. Dit is aangekondigd door TNO dat als coördinator van de hub optreedt. De hub gaat invulling geven aan het Nederlandse standpunt over de Europese data- en cloudinfrastructuur. Vanuit de hub wordt kennis...
Actueel | 30 juni 2021
30 juni 2021

Google stelt blokkeren cookies uit tot 2023

Google kondigde onlangs aan dat plannen om third-party-cookies te blokkeren in Chrome worden uitgesteld tot 2023, een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Andere browsers, zoals Safari en Firefox, zijn al wel verder met de voorbereidingen, maar Chrome is de meest gebruikte desktopbrowser. Google zegt dat uitstel van stoppen met third-party-cookies te maken heeft met hun...
Best practices | 10 juni 2021
10 juni 2021

The cookieless era – deel 2

Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. In dit tweede deel (lees ook deel...
Best practices | 02 juni 2021
02 juni 2021

The cookieless era

Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. Vandaag deel 1 en binnenkort deel 2....

Ook de laatste bytes ontvangen?