Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Uitgavenpatroon veranderd door gestegen kosten

Stijgende energieprijzen, risico op gastekorten en hoge inflatie wakkerden het idee aan dat de economische groei afzwakt. Er is nog geen officiële recessie vastgesteld, maar Nederland bereidt zich er al een tijdje op voor. Hoe doet Nederland dat? Uit de derde meting van de Recessie Monitor van Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast...
Actueel | 23 februari 2023
23 februari 2023

EFAMRO Moodindicator 2022 Q4: revenues either higher or the same in 2023

In Q4 of 2022 EFAMRO conducted a new wave of the EFAMRO Moodindicator. Research agencies, that are members of their national trade association, were asked about the business outlook from the perspective of both their own organisation and their domestic market. In this wave, respondents from 11 European countries participated. The top line results are:...
Onderzoek | 23 februari 2023
23 februari 2023

Helft Nederlanders geeft geboortedatum in ruil voor korting

Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd. Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands...
Onderzoek | 21 februari 2023
21 februari 2023

Staatssecretaris start privacy-onderzoek naar monitoring Twitterberichten

In oktober 2022 bleek uit onderzoek van Trouw en AG Connect dat onder andere het ministerie van Sociale Zaken, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op grote schaal Twitter-berichten opslaan om te peilen hoe burgers over het beleid denken. SP-Kamerlid Renske Leijten stelde er vragen over en nu komt staatssecretaris voor Digitalisering van...
Onderzoek | 21 februari 2023
21 februari 2023

3,3 miljoen huishoudens in de kou

De torenhoge gas- en energieprijzen waren voor 2,9 miljoen Nederlandse huishoudens reden om de woning te verduurzamen. Ruim drie miljoen huishoudens in Nederland laten de verwarming uit en 72% van de Nederlanders houdt hun gas- en energieverbruik nauwlettend in de gaten. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen van Multiscope. De hoge gas- en energieprijs van de...
Onderzoek | 21 februari 2023
21 februari 2023

Tweede baan wordt gewoon – vooral bij Gen Z

Kantar publiceerde onlangs het rapport Connecting with the workforce waaruit blijkt dat 30% van de beroepsbevolking een tweede baan heeft vanwege financiële zorgen - of het nu gaat om het verminderen van onzekerheid (49%) of om te voldoen aan de huidige financiële behoeften (34%). De studie van Kantar omvatte 10.000 mensen in 10 landen. Volgens...
Onderzoek | 21 februari 2023
21 februari 2023

Reclame voor (online) gokken verdeelt de generaties

Sinds 1 oktober 2021 is online gokken (onder strikte voorwaarden) legaal in Nederland. Op dit moment zijn er 18 online casino’s met een licentie. DPG Grow onderzocht hoe Nederlanders aankijken aan tegen kansspelen in het algemeen en online gokken in het bijzonder. De meningen lopen uiteen en een mediaverbod is in zicht. Het onderzoek, uitgevoerd...
Onderzoek | 09 februari 2023
09 februari 2023

FD en BNR onderzoeken impact radio, livestream en podcasts

FD Mediagroep heeft samen met BNR het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd waarin ook podcasts als advertentiemedium worden meegenomen. Samen met Brand Metrics is een methode ontwikkeld om inzicht te krijgen in de effecten van radio, livestream en podcasts op merk-KPI’s, zoals merklift, merkherkenning, merkoverweging en merkvoorkeur. Aanleiding voor het onderzoek zijn de recente veranderingen in...
Onderzoek | 09 februari 2023
09 februari 2023

Is investeren in radiocommercials de moeite waard?

De werking van radiocommercial zijn lang een mysterie geweest voor marketeers en reclamemakers. Het visuele element ontbreekt, dus hoe weten we nu of iemand echt luistert naar radiocommercials? En wat gebeurt er als iemand niet goed luistert? Is investeren in deze media dan wel de moeite waard? Neurensics deed onderzoek. Omdat de onbewuste verwerking van...
Onderzoek | 07 februari 2023
07 februari 2023

Data delen oké, maar zorgen over privacy blijven

De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als vier jaar geleden: 64% maakt zich er in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid om persoonsgegevens te delen, vooral in de groep onder 35 jaar. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Het bewustzijn van...
Actueel | 07 februari 2023
07 februari 2023

Audiomarkt overgestapt op nieuwe meetmethode

Begin van de maand werd de resultaten van het volledig vernieuwde NMO-luisteronderzoek gepubliceerd. De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+-app van Ipsos. Daarmee gaat de wens van adverteerders, mediabureaus en publishers in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve meting. De luistertijd is in de nieuwe meting wel drastisch verminderd. En...
Onderzoek | 07 februari 2023
07 februari 2023

SKO Jaarrapport 2022 – minder live TV-kijken en meer uitgesteld

De Stichting Kijkonderzoek zet in het onlangs verschenen Jaarrapport 2022 de belangrijkste cijfers over het TV-kijkgedrag van het afgelopen jaar op een rij. De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten) en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Maar het percentage uitgesteld kijken binnen...

Ook de laatste bytes ontvangen?