Onderzoek | 22 november 2021
22 november 2021

Consument wil terug naar de fysieke winkel

Drie op de tien Nederlanders (30%) verwachten op Black Friday, 26 november aanstaande, of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. In de jaren 2018-2020 deed precies een kwart mee. Extreem drukker zal het dit jaar niet worden, maar rustiger evenmin. Want ook al zit de retail er misschien niet op te wachten, de...
Onderzoek | 17 november 2021
17 november 2021

Twee uur per week online zoeken naar beste deal

Korting en de beste deal scoren is sinds de pandemie nog belangrijker geworden, blijkt uit onderzoek van Direct Research, in opdracht van PayPal. 81% zoekt vaker online naar korting en scherpe prijzen. Millennials en Gen X spenderen er gemiddeld twee uur en 15 minuten aan, Gen Z en babyboomers een uur en 40 minuten. Mannen...
Onderzoek | 17 november 2021
17 november 2021

Zorg om welzijn bij hybride werken

Met hybride werken als nieuwe norm bij de meeste organisaties, zegt 60% van de leidinggevenden minder zicht te hebben op het welzijn van medewerkers. Velen van hen (48%) vrezen dat medewerkers over hun grenzen gaan. Stress, werkgeluk en werk-privébalans kunnen minder goed worden beoordeeld als er veel op afstand wordt gewerkt. Dat blijkt uit onderzoek...
Onderzoek | 15 november 2021
15 november 2021

Modern statistics and the modern newsroom

Columbia Journalism School’s Mark Hansen discusses Modern Statistics and the Modern Newsroom on Wednesday, November 17, at 3:00 p.m. ET. Sign up for free! Hansen’s talk is about ‘the adventure of being close to the stuff the world is made of’, and, today, that ‘stuff’ is abstractions by data processed through algorithms on its way...
Onderzoek | 15 november 2021
15 november 2021

Kantoormedewerker stelt hogere eisen aan werkomgeving

Uit onderzoek uitgevoerd door Panelwizard, in opdracht van Spaces, blijkt dat kantoormedewerkers anders naar het kantoor zijn gaan kijken in de afgelopen twee jaar. De roep om hybride werkoplossingen wordt steeds luider en een afwisseling tussen thuiswerken, werkplekken dichtbij huis en werken op het hoofdkantoor wordt de nieuwe norm. Ruim een op de tien kantoormedewerkers...
Actueel | 11 november 2021
11 november 2021

Daily Data Bytes – Honderd en één keer insight

Volop felicitaties afgelopen dinsdag, want op die dag verscheen de 100ste Daily Data Bytes. We begonnen in september 2020, in het begin nog met één editie per week en vanaf januari van dit jaar met twee nieuwsbrieven (waar zich een 24/7-website achter heeft genesteld). Het betekent ook dat we genoeg te vertellen hebben, maar zo’n...
Onderzoek | 10 november 2021
10 november 2021

Lichte stijging schermtijd en kijktijd

Stichting KijkOnderzoek heeft de cijfers over oktober gepubliceerd. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in oktober uit op gemiddeld 188 minuten per dag. In september was dit 172 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 142 minuten. Hiervan werd 115 minuten live gekeken. Er werd...
Onderzoek | 10 november 2021
10 november 2021

Insights moet zich uitspreken over impact

De taal van de marktonderzoekindustrie moet evolueren om het belang van insights in de top van de organisatie te laten doorklinken. Dat stelt een onderzoek van de Market Research Society, de Insights Association en The Research Society. In een reeks internationale rondetafelgesprekken met klanten en leveranciers verkende de onderzoeksinstellingen de belangrijkste problemen waarmee de sector...
Onderzoek | 10 november 2021
10 november 2021

Liefde voor de fiets

Nederland is en blijft een fietsland. Van de groep Nederlanders van 18 jaar en ouder, zit 70% minstens één keer per week op de fiets. Naar school fietsende kinderen zijn dan nog niet eens meegerekend. Slecht weer en het feit dat je met de fiets wat langer onderweg bent dan met de auto, gooien nog...
Onderzoek | 08 november 2021
08 november 2021

Naar wat, wie en hoe kijken we het liefst?

In opdracht van Veronica Superguide deed Ipsos onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders. Van wie houden we het meest op televisie? Wie zien we liever niet? Wie zijn de écht grote tv persoonlijkheden? En via welke diensten kijken we tegenwoordig? Een aantal uitkomsten Netflix is de populairste streamingsdienst, gevolgd door Disney+ en Videoland. Nederlanders zijn...
Onderzoek | 08 november 2021
08 november 2021

Onderscheid kwalitatief en kwantitatief is gradueel

Ze vullen elkaar aan, kwalitatief en kwantitatief onderzoek. De een gaat om de aantallen, de ander neemt – grof gezegd - een duik in de inhoud. Tot zover niks nieuws. Maar Foeke van der Zee komt mensen tegen die het ene soort onderzoek beter vinden dan het andere. En dat klopt volgens hem niet. Vaak...
Actueel | 04 november 2021
04 november 2021

Waarom marktonderzoekbureaus zich druk moeten maken om duurzaamheid

Deze week vindt in Glasgow een groot congres plaats over klimaatverandering en de maatregelen om de negatieve gevolgen in kaart te brengen en – vooral – waar nodig om te buigen. Durk Bosma schreef een bijdrage met een bijzondere invalshoek: de rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten. De afgelopen week zag ik een publicatie...

Ook de laatste bytes ontvangen?