Actueel | 29 september 2022
29 september 2022

Ruim baan voor de kinderen van millennials: Generatie Alpha!

Na Generatie Z komt er een nieuwe generatie aan: Generatie Alpha (of Generatie Alfa). Omdat Generatie Alpha haar vormende jaren nog moet gaan beleven, is heel veel nog onzeker. Maar… wat weten we al wel? Bureau Youngworks zoomt er in een blog op in. Generatie Alpha wordt meestal afgebakend als de groep geboren tussen 2010 en...
Onderzoek | 27 september 2022
27 september 2022

Digitale dienstverlening overheid onvoldoende voor laagopgeleiden

Bijna 60% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de overheid steeds meer digitaal doet. Toch weet die overheid met niet alle Nederlanders digitaal even goed te bereiken en dat geldt vooral voor lager opgeleiden. Zo zegt 45% van de laagopgeleiden moeite te hebben zelfstandig online belastingaangifte te doen. Onder midden- en hoogopgeleide Nederlanders...
Onderzoek | 27 september 2022
27 september 2022

Burgers positiever over energietransitie door oorlog Oekraïne

Dertig procent van de Nederlanders is sinds de oorlog in Oekraïne positiever geworden over de energietransitie. Opvallend is dat ruim een derde van de mensen ook meer windmolens en zonneparken in de eigen gemeente wil. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). De voornaamste uitkomsten van het...
Onderzoek | 26 september 2022
26 september 2022

Bereik online gokmarkt groeit naar ruim 1,8 miljoen

De Nederlandse legale gokwebsites en apps hebben in augustus 2022 ruim 1,8 miljoen personen bereikt op PC/laptop, smartphone en tablets (GfK GXL DAM, 1.858.00 personen van 18 jaar en ouder). In augustus 2022 waren 16 aanbieders van legale gokwebsites en -apps actief, met vergunning van de Kansspelautoriteit. Jongeren onder de 35 jaar werden het meest...
Onderzoek | 20 september 2022
20 september 2022

Duurzaamheid is luxe als kosten van levensonderhoud stijgen

60% van de Nederlandse consumenten (65% wereldwijd) wil meer doen om meer bewust om te gaan met de planeet en het milieu, maar de gestegen kosten van levensonderhoud weerhouden hen ervan. Dat blijkt uit de Sustainability Sector Index 2022 van Kantar. Naast de kosten is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven een grote belemmering. Belangrijkste...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

We gebruiken gemiddeld 5 nieuwsapps, jongeren opvallend kritisch

Meer dan 11 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken landelijke nieuwsapps, circa 7 miljoen mensen regionale nieuwsapps. NOS en Nu.nl zijn de bekendste en meest gebruikte landelijke apps. Jongeren gebruiken meer apps dan andere leeftijdsgroepen en zijn kritischer over journalistieke inhoud én functionaliteiten. Dat blijkt uit de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 van Newcom,...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

Demonstraties zijn nodig voor maatschappelijke verandering’

Het aantal demonstraties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De eerste paar maanden van het jaar stonden vooral in het teken van protesten tegen de coronamaatregelen terwijl ten tijde van het onderzoek (juni 2022) Nederland in de greep was van de acties van boeren, terwijl ook de Klimaatmars duizenden betogers trok. I&O Research...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

Respondenten.nl en CG Research verder als Norstat

De Norstat Group nam vorig jaar Respondenten.nl en CG Research over. Nu zijn beide Nederlandse vestigingen ook gefuseerd en gaan ze samen verder onder naam Norstat. In Nederland levert de nieuwe combinatie respondenten voor alles soorten marktonderzoeken, een panel van meer dan 80.000 respondenten en een exclusief sample voor kwalitatief hoogwaardig marktonderzoek. Via Norstat Nederland is...
Onderzoek | 13 september 2022
13 september 2022

Online aankopen en de impact van social media

Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en...
Onderzoek | 08 september 2022
08 september 2022

Social media 2022 – 10 insights

Op het GWI-platform schrijft medewerker Becky Boyle dat social media nog geen spoor van inzinking vertonen. Sterker nog, er duiken steeds nieuwe apps en kanalen op die aansluiten bij de behoeften en wensen van consumenten. Tien keer data die elke marketeer moet weten. Wat is het populairste socialmediaplatform? Facebook spant de kroon: 60% van de...
Actueel | 08 september 2022
08 september 2022

MWM2 verzorgt presentaties, masterclasses en round tables op het MIE

MWM2 pakt ruim uit op het MIE van 20 en 21 september. Er zijn presentaties over jongerenonderzoek en een community voor agrarische ondernemers, in masterclasses gaat het over veranderingen binnen onderzoek en beheer van je panel, en er zijn round tables over PowerBI  en WhatsApp-onderzoek. MWM2 draagt op beide dagen van het MIE fors bij...
Actueel | 08 september 2022
08 september 2022

Trends bij Gen Z op het MIE

Ipsos en FrieslandCampina Ingredients verkennen samen de wereld van trends die door Gen Z wereldwijd worden omarmd. Ze komen erover vertellen op het MIE. Een vooruitblik. FrieslandCampina en Ipsos presenteren op het MIE trendonderzoek onder Gen Z. Dat gebeurt op 20 september om 12.10 uur in een bijdrage van Thom Bremer (Ipsos), Siri Ploemen (Ipsos)...

Ook de laatste bytes ontvangen?