Onderzoek | 18 oktober 2021
18 oktober 2021

Mentale gezondheid niet top of mind bij Nederlanders

Mentale gezondheid staat in de top 3 van gezondheidsproblemen en is wereldwijd gemiddeld met 5% gegroeid ten opzichte van 2020. De top wordt aangevoerd door kanker en Covid-19. Maar in Nederland vindt slechts 4% mentale gezondheid belangrijker dan fysieke gezondheid. Dat blijkt uit de Polbar enquête van Ipsos. Wereldwijd zegt 79% van de respondenten dat...
Onderzoek | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

Geen onderscheid in mannelijke en vrouwelijke skills

De traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek van Lepaya in samenwerking met Panelwizard. Zo is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke respondenten die zich analytisch en ICT-bekwaam vinden, slechts drie procentpunten. Daarnaast geven mannen zichzelf een gelijke score voor ‘zachte’ skills - vaak als typisch vrouwelijk gezien -...
Onderzoek | 11 oktober 2021
11 oktober 2021

Slechts eenderde Nederlanders sociaal-optimistisch

Nederlanders zijn optimistisch in vergelijking met andere landen. Op een nieuwe index, de sociaal optimisme-index, bezetten we plaats acht in de Europese Unie. Dat meldt Binnenlands Bestuur, op grond van onderzoek door EU-agentschap Eurofound. Op een schaal van -1 tot plus 1 heeft ons land een score van 0,35, net onder Portugal en voor Litouwen....
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

TV onverminderd belangrijk in ons leven

Op 2 oktober 1951 werd de eerste officiële Nederlandse televisie-uitzending vanuit Bussum verzorgd. Anno 2021 speelt televisie nog steeds een belangrijke rol in het leven van het Nederlands publiek. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van NPO. Uit de resultaten blijkt dat 81% van de ondervraagden van 13+ vindt dat televisieprogramma’s van...
Onderzoek | 30 augustus 2021
30 augustus 2021

Jongste generatie wil liefst doneren aan beter milieu

Vraag jongeren welke goededoelenorganisatie zij financieel het liefst willen steunen, dan kiezen ze waarschijnlijk organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming. De Dierenbescherming (1), de Dierenambulance (4) en het Wereld Natuur Fonds (5) staan in de top 5 van sterkste merken onder jongeren van 6 tot 18 jaar. Bij volwassenen vallen dezelfde organisaties buiten de top 10....
Onderzoek | 26 augustus 2021
26 augustus 2021

Ook babyboomers kopen meer online

In het afgelopen jaar hebben ook de babyboomers hun koopgedrag – noodgedwongen – aangepast. Mede onder invloed van corona zijn ook zij steeds meer online gaan kopen, vaker dan voor corona. Ze doen inmiddels niet meer onder voor de jongere generaties. Belangrijk dus voor online marketeers om bij de ontwikkeling van hun websites, apps en...
Onderzoek | 24 augustus 2021
24 augustus 2021

Waarden bepalen acceptatie genderdiversiteit

De discussies lopen soms hoog op. Net als de verwarring. Non-binair, LHBTI+, voel je je meisje of jongen, man of vrouw en hoe moet de maatschappij daar in woord en daad mee rekening houden? André Kamphuis van Motivaction, schreef er een bijdrage over. ‘Als het om gender gaat, zijn waarden misschien wel belangrijker dan leeftijd.’...
Onderzoek | 23 augustus 2021
23 augustus 2021

Gen Z doet meer aan gamen dan aan sociale media

Gamen is de meest populaire vrijetijdsbesteding van Gen Z, volgens onderzoek van gaming-onderzoeker Newzoo. Gen Z-consumenten zeggen dat ze een kwart van hun vrije tijd besteden aan het spelen van videogames, en daarmee is het de populairste activiteit. Ter vergelijking: 18% van hun vrije tijd wordt besteed aan sociale media en 17% aan het streamen...
Onderzoek | 23 augustus 2021
23 augustus 2021

Nederlander weinig bewust van dagelijkse boodschappen

De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het eigen gedrag bij het kopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan in werkelijkheid gebeurt. Tegelijk wordt door de...
Onderzoek | 23 augustus 2021
23 augustus 2021

Grote interesse in woninginrichting

De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de woonbranche. De huizenmarkt staat onder druk en ook het vele thuiswerken heeft invloed op de interesse voor woninginrichting van de Nederlandse consument. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Grow, uitgevoerd door Panel Inzicht. Bijna alle respondenten (94%) zeggen interesse te hebben in woninginrichting. Slechts een klein...
Onderzoek | 17 augustus 2021
17 augustus 2021

Nederland wereldwijd hardste groeier in e-commerce

Nederlandse ondernemers en bedrijven hebben zich ten opzichte van andere landen volop aangepast aan de verschuiving naar digitale verkoop. De Q2 Shopping Index van Salesforce laat zien dat de omzet in vergelijking met het tweede kwartaal 2020 in Nederland met 28% is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet met een bescheiden 3% en in buurland België...
Onderzoek | 11 augustus 2021
11 augustus 2021

Back to the gym

Een bekend beeld tijdens de coronapandemie: drukke parken en straten door wandelaars, fietsers en sporters. Ook kochten we massaal sportbenodigdheden voor thuis in en waren de yogamatten en gewichten niet aan te slepen. Nu de sportscholen, -clubs en -verenigingen weer open zijn, rijst de vraag: thuis blijven sporten of terug naar de sportschool? Motivaction deed...

Ook de laatste bytes ontvangen?