Een kritische blik op Better Brand Health
Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…
Gen Z heeft meeste goede voornemens voor 2024
Bij de start van het nieuwe jaar zegt 43% van de Nederlanders goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij Gen Z het grootst; van hen wil 64% het anders aanpakken. Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, van alle Nederlanders gelooft 78% dat…
Drie generaties in het vak: ‘De inzichten worden alleen maar rijker en dus bruikbaarder’
Vandaag de afsluiter van het drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, de tweede over de ontwikkelingen van het vak. Maar wat biedt de toekomst? 20+, 50+ en 90+ geven…
Drie generaties in het vak: ‘Kwaliteit verhogen en imago verbeteren’
Vorige week donderdag startten we een drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, vandaag komen de ontwikkelingen van het vak aan bod en a.s. donderdag de toekomst. Drie vrouwen aan…
Een derde Amerikaanse marktonderzoekers lijdt aan stress
Een op de drie Amerikaanse marktonderzoekers vindt zijn of haar baan ‘zeer stressvol’ en meer dan de helft heeft het afgelopen jaar een burn-out gehad. Dat blijkt uit onderzoek van de Insights Association en Opinium. Het onderzoek, opgenomen in het rapport Mental Wellbeing in Insights: Small Steps Toward Better Health, ziet als grootste oorzaken van…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media
Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…
Drie generaties in het vak: ‘Dingen uitvogelen, daar houd ik van’
Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, zit 35 jaar in het vak. Dan kun je natuurlijk zelf terugblikken, maar nee…, ze vatte het plan om een drieluik te maken met drie generaties onderzoekers. Drie vrouwen en drie vragen, in een drieluik. De eerste aflevering gaat over drijfveren, en over het echt…
Duurzaam denken niet altijd nodig voor duurzaam doen
Hoewel Nederlanders niet duurzamer zijn gaan denken vertonen ze in hun dagelijkse leven wel duurzamer gedrag. De daling in CO2-uitstoot die in 2022 al werd waargenomen zet door, vooral door besparingen op energie en wonen. Dit blijkt uit het vierde Duurzaam denken, duurzaam doen– onderzoek van I&O Research. Het aandeel Nederlanders dat zich enige of…
Online media beïnvloeden overtuigingen over klimaatverandering
Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media, en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan. Dat blijkt uit onderzoek van VU-wetenschappers. In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97%…
Grote invloed van de stemwijzers op verkiezingsuitslag
Verkiezingsavond is voor veel mensen verrassend verlopen. Miles Research zocht uit of een deel van deze verrassing te maken kan hebben met de stemwijzers. Het gebruik ervan lijkt toe te nemen en er zijn ook steeds meer varianten beschikbaar. Miles Research stelde enkele vragen aan haar WhatsApp Trendpanel. Hieruit bleek dat 60% gebruik heeft gemaakt…
Ruim 70% denkt dat samenleving beter af is zonder social media
71,2% van de Nederlanders denkt dat de samenleving beter af zou zijn zonder social media, zo blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl, in samenwerking met Multiscope. Van de 1243 respondenten was 19,0% stellig overtuigd dat we beter af zouden zijn zonder sociale netwerken. Een groter deel, 52,2%, ziet wel voordelen in social media, maar is desondanks…
Negatieve invloed sociale media op jongeren
Jongeren ervaren een groeiende druk op hun mentaal welzijn en de grootste boosdoener lijkt het eindeloos scrollen, liken, commenten en appen op sociale media. Toch ontbreekt sluitend wetenschappelijk bewijs dat sociale media een negatieve impact hebben op het mentaal welzijn van jongeren. Ellen Groenestein (hoofddocent bij de opleiding Communicatie en het lectoraat Communication in the…