Generatie Z (deel 2) – de meest diverse generatie ooit
Als we de mediakoppen moeten geloven is Generatie Z onder andere woke, burnt-out, telefoonverslaafd en werkschuw. Allemaal prikkelende, maar vaak misleidende labels. Wat Gen Z namelijk vooral kenmerkt is haar diversiteit. Jongerenonderzoeker Rutger van den Berg schreef een drieluik over deze generatie. Vorige keer ging het over ontwikkeling en de tijdgeest. Deze keer over de…
Kijkcijfers 2023
In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders. In 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. Live-kijken besloeg 100 minuten. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24% (32 minuten per dag; in 2022: 30 minuten per dag). De kijkcijfers van SKO zijn…
Is Gen Z echt anders? – deel 1
Gen Z kun je kenmerken als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Rutger van den Berg, jongerenonderzoeker verbonden aan Youngworks, schreef er een drieluik over. Vandaag deel 1 – over ontwikkeling, de tijdgeest en Gen Z als seismograaf van de samenleving. Naast alle…
‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…
Een kritische blik op Better Brand Health
Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Gen Z heeft meeste goede voornemens voor 2024
Bij de start van het nieuwe jaar zegt 43% van de Nederlanders goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij Gen Z het grootst; van hen wil 64% het anders aanpakken. Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, van alle Nederlanders gelooft 78% dat…
Drie generaties in het vak: ‘De inzichten worden alleen maar rijker en dus bruikbaarder’
Vandaag de afsluiter van het drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, de tweede over de ontwikkelingen van het vak. Maar wat biedt de toekomst? 20+, 50+ en 90+ geven…
Drie generaties in het vak: ‘Kwaliteit verhogen en imago verbeteren’
Vorige week donderdag startten we een drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, vandaag komen de ontwikkelingen van het vak aan bod en a.s. donderdag de toekomst. Drie vrouwen aan…
Een derde Amerikaanse marktonderzoekers lijdt aan stress
Een op de drie Amerikaanse marktonderzoekers vindt zijn of haar baan ‘zeer stressvol’ en meer dan de helft heeft het afgelopen jaar een burn-out gehad. Dat blijkt uit onderzoek van de Insights Association en Opinium. Het onderzoek, opgenomen in het rapport Mental Wellbeing in Insights: Small Steps Toward Better Health, ziet als grootste oorzaken van…
Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media
Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…
Drie generaties in het vak: ‘Dingen uitvogelen, daar houd ik van’
Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, zit 35 jaar in het vak. Dan kun je natuurlijk zelf terugblikken, maar nee…, ze vatte het plan om een drieluik te maken met drie generaties onderzoekers. Drie vrouwen en drie vragen, in een drieluik. De eerste aflevering gaat over drijfveren, en over het echt…
Duurzaam denken niet altijd nodig voor duurzaam doen
Hoewel Nederlanders niet duurzamer zijn gaan denken vertonen ze in hun dagelijkse leven wel duurzamer gedrag. De daling in CO2-uitstoot die in 2022 al werd waargenomen zet door, vooral door besparingen op energie en wonen. Dit blijkt uit het vierde Duurzaam denken, duurzaam doen– onderzoek van I&O Research. Het aandeel Nederlanders dat zich enige of…