Onderzoek | 14 december 2023
14 december 2023

Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

Drie generaties in het vak: ‘Dingen uitvogelen, daar houd ik van’

Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, zit 35 jaar in het vak. Dan kun je natuurlijk zelf terugblikken, maar nee…, ze vatte het plan om een drieluik te maken met drie generaties onderzoekers. Drie vrouwen en drie vragen, in een drieluik. De eerste aflevering gaat over drijfveren, en over het echt…

Onderzoek | 12 december 2023
12 december 2023

Duurzaam denken niet altijd nodig voor duurzaam doen

Hoewel Nederlanders niet duurzamer zijn gaan denken vertonen ze in hun dagelijkse leven wel duurzamer gedrag. De daling in CO2-uitstoot die in 2022 al werd waargenomen zet door, vooral door besparingen op energie en wonen. Dit blijkt uit het vierde Duurzaam denken, duurzaam doen– onderzoek van I&O Research. Het aandeel Nederlanders dat zich enige of…

Onderzoek | 07 december 2023
07 december 2023

Online media beïnvloeden overtuigingen over klimaatverandering

Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media, en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan. Dat blijkt uit onderzoek van VU-wetenschappers. In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97%…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Grote invloed van de stemwijzers op verkiezingsuitslag

Verkiezingsavond is voor veel mensen verrassend verlopen. Miles Research zocht uit of een deel van deze verrassing te maken kan hebben met de stemwijzers. Het gebruik ervan lijkt toe te nemen en er zijn ook steeds meer varianten beschikbaar. Miles Research stelde enkele vragen aan haar WhatsApp Trendpanel. Hieruit bleek dat 60% gebruik heeft gemaakt…

Onderzoek | 28 november 2023
28 november 2023

Ruim 70% denkt dat samenleving beter af is zonder social media

71,2% van de Nederlanders denkt dat de samenleving beter af zou zijn zonder social media, zo blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl, in samenwerking met Multiscope. Van de 1243 respondenten was 19,0% stellig overtuigd dat we beter af zouden zijn zonder sociale netwerken. Een groter deel, 52,2%, ziet wel voordelen in social media, maar is desondanks…

Onderzoek | 07 november 2023
07 november 2023

Negatieve invloed sociale media op jongeren

Jongeren ervaren een groeiende druk op hun mentaal welzijn en de grootste boosdoener lijkt het eindeloos scrollen, liken, commenten en appen op sociale media. Toch ontbreekt sluitend wetenschappelijk bewijs dat sociale media een negatieve impact hebben op het mentaal welzijn van jongeren. Ellen Groenestein (hoofddocent bij de opleiding Communicatie en het lectoraat Communication in the…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

Blijven je nieuwe medewerkers aan boord?

Een nieuwe blog van het Marketing Intelligence Network, geschreven door Rachel van Rootselaar. Deze keer gaat het over nieuwe medewerkers en onboarding. Met tips! De moed zakt je in de schoenen. Een van je teamleden, net een jaar in dienst, heeft opgezegd. Een belangrijke reden die uit het exitgesprek komt: onvoldoende begeleiding, vooral in de…

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Nieuwe manier van nudging leidt tot duurzamere maaltijd

Als je mensen eerst zelf laat nadenken of ze duurzame keuzes willen maken in hun eetgedrag, wordt het makkelijker ze daarna een duwtje in de juiste richting te geven. Dat concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee. Ons huidige dieet, met veel vlees en zuivel, stoot veel CO2 uit en past daardoor niet in wereldwijde klimaatdoelen….

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er…

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Nederlanders positief over houten nieuwbouw

CHOICE insights + strategy deed in opdracht van het Lente-akkoord 2.0 een groot consumentenonderzoek naar de acceptatie, waardering en (voor)oordelen van houten woningbouw. Een derde van de respondenten voelt wel voor een houten huis. De noodzaak en behoefte om te bouwen met een flink lagere milieu-impact zorgt bij bouwers, ontwikkelaars, corporaties en gemeentes voor interesse…

Onderzoek | 17 oktober 2023
17 oktober 2023

Helft werkenden heeft mentale gezondheidsklachten

Van alle werkende Nederlanders presteert liefst 49% weleens minder goed op het werk vanwege mentale gezondheidsklachten. Dat blijkt uit onderzoek van Bowers & Jackling, uitgevoerd door PanelWizard. Hoewel mentale gezondheid een veelbesproken thema is, vindt de helft van de ondervraagden het ongemakkelijk om erover te praten met de werkgever. Met name jongeren tot 30 jaar…

Ook de laatste bytes ontvangen?