Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Europese Commissie wil geen gepersonaliseerde advertenties op Meta

Als het aan de Europese Commissie ligt mag Meta straks in Europa geen gepersonaliseerde advertenties op basis van data die klanten in hun profiel hebben staan bij Facebook, Instagram en Whatsapp. Het voornemen is nog geen zekerheid want ook de Ierse privacy-waakhond moet zich erover buigen. Dat laatste is nodig omdat Meta’s Europese hoofdkantoor gevestigd...
Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

ACM wil dat EU online consument beter beschermt

De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld, vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) n.a.v. de aangekondigde evaluatie van consumentenregels door de Europese Commissie. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken. Daarnaast wil de ACM dat het gebruik van persoonlijke informatie om...
Actueel | 17 november 2022
17 november 2022

AP wil dat kabinet privacyrisico’s cloudbeleid aanpakt

Het kabinet wil overheidsdata voortaan kunnen opslaan bij commerciële clouddiensten. Dit brengt grote privacyrisico’s met zich mee en daar moet het kabinet mee aan de slag in de verdere uitwerking van het beleid. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een brief aan staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering. Eind augustus presenteerde de staatssecretaris nieuw cloudbeleid. Ze...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Europese privacytoezichthouders vragen Europese Commissie om aanvulling AVG

De Europese privacytoezichthouders willen dat de Europese Commissie nieuwe regels maakt in aanvulling op de AVG om de samenwerking tussen toezichthouders in internationale zaken te verbeteren. Dat schrijven zij in een brief aan de Europese Commissie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de rest van de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB),...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Mediaconcerns willen dat klanten data gaan beheren in digitale kluis

DPG, RTL, NPO, Talpa en Mediahuis willen dat klanten hun eigen online data gaan beheren met een zogeheten digitale kluis. Daarmee willen ze hun concurrentiepositie verbeteren tegenover Amerikaanse datagrootmachten als meta, Amazon en Google én consumenten de macht teruggeven over hun persoonsgegevens. Adformatie schrijft dat de vijf media-exploitanten de stichting Stichting Nederlandse Datakluis hebben opgericht,...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

VS geeft waarborgen rondom privacy EU-burgers

De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn handtekening gezet onder een besluit om de privacyrechten van EU-burgers te waarborgen, speciaal waar het gaat om inwinnen van inlichtingen door de VS. In het uitvoeringsbesluit worden de stappen weergegeven die de VS zal nemen om de afspraken over gegevensbescherming van data van Europeanen na te komen. Het...
Actueel | 18 oktober 2022
18 oktober 2022

Data Nederlandse studenten opgeslagen bij Microsoft of Amazon

Gegevens van Nederlandse studenten zijn steeds vaker bij Amerikaanse clouddiensten opgeslagen, melden zowel Security.nl als het FD. Driekwart van alle leergegevens van studenten staan nu bij Microsoft of Amazon. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft, Max-Planck-Instituut en de Technische Universiteit in Wenen. Uit eerder onderzoek bleek al dat Nederlandse universiteiten snel geneigd zijn...
Actueel | 13 oktober 2022
13 oktober 2022

Kamerbrief publieke controle op algoritmen

In een brief van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft staatssecretaris de Kamer, mede namens de minister van Economische Zaken en Klimaat en de minister voor Rechtsbescherming, geïnformeerd over de wijze waarop het kabinet wil omgaan met de inzet van algoritmen. We vatten de...
Onderzoek | 11 oktober 2022
11 oktober 2022

TikTok-gebruikers maken zich zorgen over privacy

Het succes van TikTok heeft voor veel Nederlanders ook een keerzijde. Ruim één op de drie maakt zich er zorgen over dat de app te veel over hen weet. Voor degenen die al langere tijd een account hebben is dit zelfs 53%. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van stichting Massaschade & Consument....
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

CMO’s worstelen met data-ethiek

De World Federation of Advertisers (WFA) deed onderzoek naar het probleem dat marketeers hebben met de regelgeving rond datagestuurde marketing, en dan gaat het natuurlijk over privacy en ethiek. De meerderheid van de CMO’s bij multinationals hecht belang aan een ethische benadering van data, maar de helft weet niet wat dit betekent voor de praktijk...
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Zorgen Nederlanders over online veiligheid nemen af

Ruim de helft (54%) van de Nederlanders maakt zich (minstens) enige zorgen over de eigen online veiligheid in de thuissituatie. In 2021 was dit nog 61%. Het aandeel dat zich (zeer) weinig zorgen maakt neemt toe van 38% naar 45%. Dat blijkt uit het jaarlijkse Cybersecurity onderzoek Veilig Online 2022 dat I&O Research uitvoerde in...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

‘Als je bezig bent met data, is privacy een hygiënefactor’

Kevin Swelsen Terecht dat er veel ophef is over privacy en het gebruik van data. Bedrijven houden zich te vaak niet aan de regels, óók de grote e-commercespelers niet – zegt Kevin Swelsen, specialist in Digital Analytics. Op het MIE (21 september, 11.15 uur) vertelt hij welke ontwikkelingen er spelen. Freelance specialist Kevin Swelsen heeft...

Ook de laatste bytes ontvangen?