Actueel | 11 juni 2024
11 juni 2024

Dynata winnaar I-COM Global Data Creativity Awards

Dynata is winnaar van de I-COM Global Data Creativity Awards 2024. De bekendmaking was op 16 mei jl. in Malaga, Spanje. De awards worden jaarlijks uitgereikt voor baanbrekende werk op het gebied van data en marketing. Dynata’s inzending was ‘QualityScore’, een nieuwe methode voor het voorkomen van enquêtefraude en misbruik van AI door respondenten. De…

Actueel | 06 juni 2024
06 juni 2024

Nieuwe definitie van groei en impact op het Sprints & Sneakers Festival

Op 30 augustus a.s. vindt in Thuishaven in Amsterdam voor de derde keer het Sprints & Sneakers Festival plaats. Het thema dit jaar is ‘A New Definition of Growth’, en er zijn 17 sprekers geboekt uit het bedrijfsleven en de wetenschap. Sprekers zijn onder anderen Marco Knitel (ex general manager Uber, co-founder Check) en Matthijs…

Actueel | 06 juni 2024
06 juni 2024

AI voor kwalitatief

De Taskforce AI kwalitatief hield vorige maand een digitale bijeenkomst waarin allerlei vragen over de mogelijkheden van AI voor kwalitatief onderzoek aan bod kwamen. Alex Dowdalls, oprichter en partner bij AXVECO dat advies geeft over data en technologie, hield een inleiding en beantwoordde vragen. Niet AI gaat mens vervangen, maar wel gaat AI de mensen…

Actueel | 06 juni 2024
06 juni 2024

‘Het mooiste zijn de vele kleine overwinningen’

De komende weken besteden we aandacht aan de genomineerden voor de Young Talent Award van het Data & Insighs Network. We beginnen met Demian van Gils (30). Bij Markteffect is hij de drijvende kracht achter de ontwikkeling van data- en AI-toepassingen voor zijn collega’s binnen het bureau. ‘Ze zeiden: ‘ga dit alsjeblieft maken!’.’ Wat is…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

GRIT Insights Practice Report 2024 – tools, aanbieders, ontwikkelingen en best practices

Het GRIT Insights Practice Report 2024 is verschenen. Een dik rapport over nieuwe (en gevestigde) onderzoekstools, opdrachtgevers en hun keuze voor bureaus en partners, de ontwikkelingen rond insights, de impact van technologie en best practices die de toon zetten voor de toekomst. Belangrijke thema’s in het rapport: Voor de eerste keer wordt in het GRIT…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

SMART zoekt bedrijven die het verschil willen maken

SMART Onderzoek is de organisatie binnen het Data & Insights Network voor jonge professionals in het marktonderzoeksvak en in data science. Op een informele manier komt jong talent van verschillende organisaties met elkaar in contact en wordt er kennis uitgewisseld. En daarbij kan SMART altijd steun gebruiken. SMART organiseert een paar keer per jaar SMART…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

Webinar Brandreview van Validators

Validators organiseert op 11 juni a.s. om 9.30 uur, een webinar waarin de nieuwste Brandreview wordt gepresenteerd. Dit keer ligt de focus niet op consumentenmerken, maar op de vraag hoe strategisch merkonderzoek werkt binnen de B2B-sector. Hoewel de waarde van merkonderzoek bij consumentenmerken breed wordt erkend, blijft de B2B-sector hierin achter. Met een case study…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

CX Benchmark 2024 – Klantgedrevenheid neemt toe

De volwassenheid van organisaties op het gebied van customer experience neemt langzaam toe in Nederland. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek van Blauw Research. In 2024 bevindt ongeveer 70% van de organisaties in Nederland zich in een van de drie hoogste fases van klantgedrevenheid. In 2018 was dit nog rond de 60%. De urgentie om steeds…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

Omzetstijging markt- en opinieonderzoek

De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het eerste kwartaal van 2024 5,9% hoger dan in het eerste kwartaal van 2023. Inmiddels stijgt de omzet drie jaar op rij, maar wel neemt de groei de laatste vier kwartalen af. De omzet van markt- en opinieonderzoek steeg met 13,8%. Dit meldt het CBS op basis…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

Duurzaamheid telt steeds meer mee in marktonderzoek

Steeds meer opdrachtgevers beoordelen niet alleen onderzoeksvoorstellen, maar ook de duurzaamheid ervan. Volgens Annabelle Truscott, directeur van het Engelse Red C Research, gaat het om meer dan het compenseren van koolstofuitstoot. Duurzaamheid in het inkoopproces is wereldwijd een hot topic. Wanneer opdrachtgevers beslissen aan wie ze onderzoekscontracten gunnen, worden bureaus beoordeeld op hun ‘groene’ houding,…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

EU-AI-wet legt verbod op voor gezichtsherkenning

De Europese Unie heeft deze week het meeste gebruik van AI-gestuurde gezichtsherkenningssystemen in openbare ruimtes verboden. Het verbod maakt deel uit van de Artificial Intelligence Act van de Unie, die vorige week is goedgekeurd. De wetgeving zal slechts enkele uitzonderingen maken als het gaat om AI-gestuurde gezichtscodering. Dan gaat het om bestrijding van ernstige misdrijven…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

Miles Research nieuwe partner voor regulier onderzoek KvK

Na een uitgebreide openbare aanbesteding is Miles Research uitgekozen als onderzoekspartner  van de Kamer van Koophandel. Het gaat daarbij om alle reguliere marktonderzoekstrajecten onder ondernemers, met als doel de dienstverlening aan  hen te verbeteren. Her onderzoek onder ondernemers omvat o.a. meerdere omnibusonderzoeken per jaar. Ook is er een jaarlijks onderzoek dat een breed beeld moet…

Ook de laatste bytes ontvangen?