Onderzoek | 31 augustus 2023
31 augustus 2023

TV-reclame maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

  De TV-reclamemarkt maakte in de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en kwam uit op € 441 miljoen, een daling van 4,3%. De spotbestedingen daalden ook en komen uit op € 389 miljoen, de non-spotbestedingen stegen met 10%. De kijktijd daalde met 6% en komt uit op 175 minuten per dag….

Best practices | 20 juli 2023
20 juli 2023

Openvragenlijsten en ChatGPT

AI kun je voor veel dingen inzetten, en het eind is nog niet in zicht. Vaak genoeg komt na zo’n constatering de vraag hoe je dan AI inzet, wat het kan, wat je er aan hebt, en waar je dan begint. Daarom vandaag een praktisch en helder verhaal over openvragenlijsten en AI. Survalyzer meets Chat...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

Louwman & Parqui kiest voor Validators voor verhogen brand salience

Louwman & Parqui heeft na een uitvoerig pitchtraject gekozen voor Validators om de brand salience van verschillende merken te verhogen. Om de communicatie rondom de merken Toyota en Lexus naar een hoger niveau te tillen was Louwman & Parqui op zoek naar een geschikte marktonderzoekpartner. Validators zal met behulp van Brand Growth-methode merk-, campagne- en...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

De valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek

Zoals de CEO van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) al zei: ‘De verwachtingen zijn zó hooggespannen, dat mensen erom vragen teleurgesteld te worden. Dus dat gaan ze hoe dan ook zijn.’ Martijn van der Veen van Ruigrok beschrijft de risico’s van die te hoog gespannen verwachtingen. Wat zijn de valkuilen van ChatGPT in marktonderzoek? ‘Fact...
Actueel | 30 mei 2023
30 mei 2023

Onderzoeksbureau Lahaut verhuisd naar Maastricht

Bureau Lahaut is per 1 mei 2023 verhuisd naar de Avenue Céramique 222 in Maastricht en is nu gevestigd in de Wiebengahal, een voormalige fabriekshal. Bureau Lahaut is een onderzoeksbureau voor de kunst- en cultuursector. Het bureau verzamelt data ten behoeve van inzicht in de cultuursector. Voor Maastricht als nieuwe vestigingsplaats is gekozen omdat het...
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Topic of the Year-symposium op 1 juni

Op 1 juni a.s. vindt in het House of Watt in Amsterdam Topic of the Year-symposium plaats. Op het symposium spreken de genomineerden voor de Data & Insights-award voor Insights Scientist van het jaar. De jury van de prijs bepaalt na het symposium wie winnaar wordt van de award. Deelname aan het congres is gratis....
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Licht optimisme in de Europese marktonderzoeksector

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft de Europese onderzoeksfederatie EFAMRO een nieuwe Moodindicator uitgevoerd. Onderzoeksbureaus, die lid zijn van hun nationale branchevereniging, werd gevraagd naar de hun verwachtingen voor de eigen organisatie en voor de binnenlandse markt. In het tweede kwartaal van 2023 hebben 287 bureau gereageerd, en dat aantal zal nog hoger...
Uncategorized | 09 mei 2023
09 mei 2023

‘Frugal flexing’ is een uitdaging voor luxemerken

Jongere consumenten kopen graag nep-luxegoederen tegen een fractie van de prijs van het echte artikel. Uit een enquête van de EU Intellectual Property Office blijkt dat de groep 15-24-jarigen die namaakproducten koopt, sterk is gegroeid, van 14% in 2019 naar 37% in de afgelopen 12 maanden. Vervalsingen worden wijdverspreid geaccepteerd onder jongere consumenten die, geconfronteerd...
Actueel | 18 april 2023
18 april 2023

AI en samensmelting fysieke en digitale wereld verandert bedrijfsleven ingrijpend

De toenemende inzet van generatieve AI en andere technologieën legt de basis voor een nieuwe realiteit waarin de fysieke en digitale werelden naadloos in elkaar overgaan. Dat is de belangrijkste conclusie van ‘When Atoms Meet Bits: The Foundations of Our New Reality’, een rapport van Accenture. Daarin staan vier trends die de geïntegreerde wereld mogelijk...
Onderzoek | 18 april 2023
18 april 2023

Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan

Het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich hebben gelaten en daarmee ook de zorgen. Of die verdwijnen? Dat is niet wat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van VU Amsterdam en Validators. Het lijkt er eerder op dat er andere zorgen voor in...
Onderzoek | 11 april 2023
11 april 2023

Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl

Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde...
Actueel | 06 april 2023
06 april 2023

Onduidelijkheid over datalek duurt voort – vandaag uitspraak kort geding

Afgelopen dinsdag diende voor de Rechtbank Rotterdam het kort geding van Blauw Research tegen NEBU. Inzet was meer duidelijkheid over het datalek dat veel opdrachtgevers van Blauw en Blauw zelf heeft getroffen. De zitting bracht niet aan het licht welke gegevens zijn gelekt. Vandaag volgt de uitspraak. Zoals eerder is bericht is de kans is...

Ook de laatste bytes ontvangen?