Interviews | 09 maart 2021
09 maart 2021

‘Media in Nederland gaan professioneel en volwassen om met peilingen’

De verkiezingen bepalen – naast corona – deze weken de actualiteit. Naast alle debatten, beschouwingen en portretten, is er volop ruimte voor de peilingen. Drie bureaus lopen hierin voorop: I&O Research, Ipsos en Kantar. Hun gezamenlijke peilingen zijn terug te vinden zijn in de Peilingwijzer. Natuurlijk kijkt iedereen steevast naar de uitkomsten van de peilingen,...
Onderzoek | 08 maart 2021
08 maart 2021

Marketeers verwachten langdurige impact covid

Het meest recente rapport over covid van DVJ Insights richt zich op de verandering in koopgedrag en hoe marketeers en consumenten hiermee omgaan. In 2020 zag slechts 18% van de marketeers de omzet van hun bedrijf stijgen, terwijl 52% een daling zag. Het onderzoek van afgelopen januari toonde echter aan dat marketeers optimistischer zijn over...
Onderzoek | 08 maart 2021
08 maart 2021

Bijna helft studenten tevreden over digitaal onderwijs

Dit studiejaar vindt ruim driekwart (78%) van het hoger onderwijs volledig digitaal plaats. 45% van de Nederlandse HBO- en WO-studenten is tevreden over deze manier van studeren. Een kwart (26%) is ontevreden. Dat blijkt uit onderzoek van Delta Marktonderzoek. Het minimale sociale contact is dé grootste frustratiefactor van studenten in het huidige, hoofdzakelijk digitale hoger...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Spelen, leren en doorklikken – Kinderen en media

Sinds 2012 gebruikt Netwerk Mediawijsheid de ‘Iene Miene Media Monitor’, een grootschalig onderzoek onder huishoudens met jonge kinderen. Via dit jaarlijkse trendonderzoek wordt gemeten hoe kinderen van 0 t/m 6 jaar omgaan met verschillende media(devices), en hoe ouders hen hierbij begeleiden. CHOICE Insights + Strategy deed een online kwantitatief onderzoek onder 1.003 ouders van kinderen...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Meer dan een miljoen op Clubhouse

Clubhouse is al bijna een begrip. Op dit moment gebruiken 1.052.000 Nederlanders de app, volgens onderzoek van MeMo². Met een maandbereik van meer dan 8% zijn vooral de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse-adoptie. Het audioplatform Clubhouse geldt als dé nieuwe socialmediasensatie. Tenminste, als we de overweldigende hype rondom de app moeten geloven. Overigens...
Actueel | 03 maart 2021
03 maart 2021

‘Ik ben geen socioloog en dat wil ik ook helemaal niet zijn’

De titel is een recente quote van Mark Rutte. In relatie tot de recente avondklokkenrellen zei hij zelfs ‘ik ga niet op zoek naar sociologische verklaringen’. Dat is heel jammer, niet alleen omdat ik wel een socioloog ben, maar ook omdat de rellen niet op zichzelf staan. Mensen gaan niet zomaar ineens rellen. In Utopia...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Aan de pillen tegen corona

Magnesium omdat de buurvrouw heeft gezegd dat het goed is voor de botten. Visolie omdat er deze week alweer geen vette vis op het menu stond. Een multivitaminenpil om die opkomende verkoudheid tegen te gaan. Ruim de helft (53%) van de Nederlanders slikt voedingssupplementen. Hiervan doet 71% dat regelmatig, 30% gebruikt ze af en toe....
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Nederlanders meer dan ooit verbonden met werkgever

Werkend Nederland is in deze coronatijd meer dan ooit verbonden met de werkgever. Het enthousiasme, berekend via de zogenoemde employee-NPS, steeg van -3 in 2020 naar +12 in 2021. Dat betekent dat er voor het eerst sinds jaren meer promoters (enthousiaste medewerkers) dan detractors (minder of niet-enthousiaste medewerkers) zijn. Over de gehele linie ligt de...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Waarden in tijden van corona

Een panelonderzoek in 24 landen, uitgevoerd door professor Ronald Inglehart, Founding President van de World Values Survey Foundation en Martijn Lampert van Glocalities, toont de impact van covid-19 op waarden, emoties en de economie. In totaal werden 8.761 respondenten uit 24 landen tweemaal ondervraagd. De eerste keer vlak voordat de pandemie de meeste landen in...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Forse stijging bereik e-commerce-sites

Screenforce publiceerde onlangs een analyse van het bereik en de omzetten van e-commerce-aanbieders. Bol.com is in omzet de grootste aanbieder en trekt tegelijkertijd het grootst aantal bezoekers. In december 2020 waren dat er 11,1 miljoen (70% van alle Nederlanders van 6+). Het bereik van de e-commerce-sites is gemiddeld genomen met 21% gestegen in de afgelopen...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Helft consumenten verduurzaamt woning

In 2020 heeft 51% van de Nederlanders duurzame aanpassingen aan de woning gedaan of laten uitvoeren. Dit komt neer op ruim vier miljoen huishoudens die hun woning hebben verduurzaamd. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen, uitgevoerd door Multiscope onder 4.000 Nederlanders. De helft van de Nederlanders heeft in 2020 de woning verduurzaamd. Per woning...
Actueel | 22 februari 2021
22 februari 2021

Onderzoek voor de overheid – wat er misgaat

Eind vorig jaar schreven we over het proces dat de MOA aanspant tegen het Ministerie van Economische Zaken over de commerciële opdrachten die het CBS uitvoert voor de overheid. De opdrachten gaan ten koste van het werk van reguliere marktonderzoekbureaus. Ook de Kamer van Koophandel en het Kadaster bewegen zich steeds meer op terreinen waar...

Ook de laatste bytes ontvangen?