Actueel | 08 februari 2021
08 februari 2021

Buitenstebinnen

Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Deze keer Kees van Duyn die het idee bestrijdt dat je de wereld kunt...
Bureaus | 08 februari 2021
08 februari 2021

Mobiel Centre Marktonderzoek breidt uit naar België

Mobiel Centre Marktonderzoek (MCM), het grootste onafhankelijke veldwerkbureau van Nederland, breidt uit naar België. Hierdoor kan MCM als enige in de Benelux grootschalig face-to-face marktonderzoek uitvoeren. Inmiddels hebben ruim 130 interviewers in België toegezegd zich bij MCM aan te sluiten. De lokale betrokkenheid wordt in België gegarandeerd dankzij een optimale spreiding van de interviewers over...
Actueel | 08 februari 2021
08 februari 2021

Ontdek het complete aanbod in de MOA programmagids!

Ook in 2021 biedt de MOA je graag een gevarieerd aanbod met interessante trainingen. Om het makkelijk en overzichtelijk te maken is het volledige programma-aanbod voor je gebundeld in de Programmagids 2021. Download hem nu, bekijk op welk vlak jij je kennis verder wilt ontwikkelen en reserveer gelijk je plek! Bekijk hier de complete MOAcademy...
Bureaus | 04 februari 2021
04 februari 2021

De stand van het vak – De opmars van inhouse-onderzoek (1)

We vroegen vier bureaudirecteuren of zij last hebben van de inhouse-trend, nu steeds meer klanten hun eigen onderzoek lijken te doen. We kregen gevarieerde en genuanceerde reacties. Deze week Bram van Schaik van Kantar en Pieter van der Gouwe van MetrixLab. Volgende week – in deel 2 - Dirk Huisman van SKIM en Niels Schillewaert...
Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

TikTok en Pinterest grootste stijgers social media

Gebruik van social media groeit en groei. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2021 voor het elfde jaar op rij...
Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

Twee op de vijf Nederlanders shoppen meer online tijdens corona

Ipsos-onderzoek in 28 landen laat zien hoe het wereldwijde koopgedrag van mensen is veranderd tijdens de coronacrisis. Elk land reageert anders op de pandemie, maar iedereen heeft te maken met restricties. Maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit? Kopen we echt meer lokaal en online? Wereldwijd zijn 6 op de 10 mensen (63%) minder...
Onderzoek | 01 februari 2021
01 februari 2021

Diversiteit belangrijk voor reputatie

Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het...
Onderzoek | 27 januari 2021
27 januari 2021

Topsport van maatschappelijke waarde

Topsport vormt een belangrijke pijler als onderdeel van het nationaal Sportakkoord. Om inzicht te krijgen in het draagvlak van het huidige beleid voerde I&O Research in opdracht van de Universiteit Utrecht en het Mulier Instituut een onderzoek uit naar het maatschappelijk draagvlak van topsport. Over het algemeen zijn Nederlanders daar positief over. Het onderzoek toont...
Bureaus | 25 januari 2021
25 januari 2021

Bureaus in coronatijd (3) – ‘Bedrijvigheid krijgt een boost en dus ook marktonderzoek’

Toen in het voorjaar van 2020 de crisis uitbrak vroegen we bureaudirecties hoe ze standhielden, wat er in hun werk veranderde en hoe ze de toekomst zagen. Dat waren soms niet al te vrolijke verhalen, maar je kon ook wel merken dat er geen tijd was om bij de pakken neer te zitten. Hup, de...
Actueel | 25 januari 2021
25 januari 2021

Dat zetten we recht! Epiphany toch in top-20 Trendrapport 2020

Het MOA Trendrapport dat in december jl. in MarketingTribune verscheen en waarover we publiceerden in Daily Data Bytes krijgt een correctie. Wat blijkt: Epiphany had de vragenlijst gemist die de MOA naar de bureaus uitstuurt en waarop het Trendrapport is gebaseerd. En dat is jammer, want wat blijkt: het bureau, dat toch al groeide, werd...
Onderzoek | 20 januari 2021
20 januari 2021

Nederlanders positiever over uitwisselen gegevens

Uit de DDMA Privacy Monitor 2021, uitgevoerd door GFK, blijkt dat Nederlanders steeds positiever zijn over het uitwisselen van hun gegevens met organisaties. Wel hebben de meesten het idee dat ze weinig controle hebben over wat er met hun data gebeurt. Het aantal mensen dat sceptisch is over het gebruik van data door organisaties is...
Onderzoek | 19 januari 2021
19 januari 2021

Bijna een miljoen nieuwe .nl-domeinnamen in 2020

Het afgelopen jaar zijn er 995.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. Een stijging van 20% in vergelijking met 827.000 namen in 2019. Het totaal aantal .nl-domeinnamen kwam op 1 januari 2021 uit op 6,1 miljoen. Dat blijkt uit een analyse door SIDN, het bedrijf achter het nl-domein. Ook de adoptie van internetbeveiligingsstandaarden vertoonde het afgelopen jaar een...

Ook de laatste bytes ontvangen?