Marktonderzoek next level: digitaal experimenteren
‘Wat ik nu ga zeggen is niets nieuws of radicaals. Het is de olifant in de kamer waarover onze branche het niet wil hebben: er is een groeiende twijfel over onderzoek op basis van enquêtes. Sterker: de sector weet die crisis niet in te dammen.’ Het zijn de woorden van Kate Bunton, Director of Operations…
MWM2’s P&C-seminar over klantonderzoek
Op het jaarlijkse Panel & Community Seminar van MWM2 stond klantonderzoek in het middelpunt. Wat zijn de ervaringen en hoe zet je panels in? Een kort verslag. Tijdens het MWM2-seminar van 11 april jl. in Amstelveen, dat bezocht werd door insight professionals uit allerlei sectoren, kwamen verschillende aspecten van klantonderzoek aan bod. De sprekers deelden…
Ipsos publiceert 4de editie Earth Day report
Ipsos presenteerde gisteren een nieuwe editie van het Earth Day report. Deze vierde editie is gebaseerd op een enquête in 33 landen die Ipsos heeft uitgevoerd op zijn Global Advisor-platform. Voornaamste conclusie: er is minder bereidheid om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. In het onderzoek komen de volgende onderwerpen aan bod: De overtuiging dat je…
Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?
Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…
DVJ Insights ontvangt tweede FD Gazelle Internationaal
DVJ Insights heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de FD Gazelle International ontvangen. Deze prijs is bedoeld voor bedrijven die een consistente internationale groei laten zien, en die een jaarlijkse groei hebben van minimaal 25% in het buitenland. Verder dien je ook een FD Gazelle voor de binnenlandse markt te hebben behaald. De nominatielijst bevatte…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Paid for Your Say ondermijnt het vertrouwen in research
Een commercieel online trainingsprogramma dat mensen leert hoe ze het onderzoeksysteem moeten bespelen… en er geld uit kunnen halen. Het is een bedreiging voor de integriteit van onderzoek. En het heet Paid for Your Say. Catherine Hill en Desirae Cox schreven er voor Greenbook een artikel over. Als recruiters en onderzoekers in kwalitatief onderzoek willen…
Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie
De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…
Consumentenbestedingen FMCG en T&D stijgen met 6%
De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK. Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit…
Beginnen met AI? Stel jezelf dan eerst 20 vragen!
ESOMAR heeft 20 vragen opgesteld die toekomstige gebruikers van AI kunnen helpen bij implementatie van diensten op het gebied van AI, research en insights. ESOMAR kondigde vorige week (o.a. op het MIE) de lancering aan van 20 Questions to Help Buyers of AI-Based Services voor marktonderzoek en insights. De vragen zijn opgesteld door de Professional…
Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren
Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…
Jürgen Warnecke benoemd tot teamleider Financial Services bij Ipsos I&O
Ipsos I&O heeft voormalig Manager Human Data & Insights van Aegon Jürgen Warnecke benoemd tot teamleider Financial Services. Jürgen Warnecke heeft 25 jaar ervaring in marktonderzoek en data-analyse. Hij werkte voor global insights agency SKIM en voor KPN, en stapte vervolgens over naar verzekerings-, pensioen- en bankbedrijf Aegon, waar hij de afgelopen tien jaar verantwoordelijk…
Het einde van de enquête (in een wereld vol synthetische data)
In 2023 leerden onderzoekers AI toe te passen in het hele marktonderzoeksproces. Van het gebruik van ChatGPT om hypothesen te ontwikkelen, via prompts om grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens samen te vatten en te coderen, via query’s in natuurlijke taal tot het ‘ondervragen’ van data. Phil Sutcliffe, Managing Partner van Nexxt Intelligence, beschrijft wat ons verder…